دوره‌ های آموزشی نووا
آگوست 7, 2020

هاست و دامین چیست

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
هاست و دامین چیست

هر سایتی که در سطح شبکه اینترنت مشاهده میکنید متشکل از سه بخش اصلی میباشد، هاست (Host)، دامنه (Domain) و محتوا (Content)، هاست به سروری گفته میشود که به شبکه اینترنت متصل است و از داده های شما میزبانی میکند، از اینرو به آن Host یا میزبان میگویند. دامنه اسم و آدرس یک سایت است مثل دامنه Google.com ،به اطلاعات و داده های که در یک سرور )هاست( نگه داری میشوند محتوا گفته میشود. هاست و دامنه چیست در ادامه همراه با نووا بلاگ باشید.

هاست چیست؟

همانطور که قبل تر توضیح دادم، هاست به سروری گفته میشود که با سرعت بالا به شبکه اینترنت متصل است و از اطلاعات و داده های یک یا چند سایت میزبانی میکند. سرور هاست همانند دیگر سرور ها متشکل از سخت افزار، سیستم عامل، نرم افزار و سرویس ها میباشد. به خط زیر دقت کنید:

Host = Data Center Location \ Server \ Operating System \ Web Server \ Control Panel

حتما با مفاهیم مراکز داده (Data Center)، سرور (Server) و سیستم عامل (OS) آشنایی دارید؟ نه؟ مراکز داده به مکانی گفته میشود که در آن سرور ها برای اهداف مشخصی نگه داری میشوند، سرور یک کامپیوتر قدرتمند برای ارائه خدمات کامپیوتری است، سیستم عامل یک نرم افزار برای استفاده از سخت افزار میباشد.

آشنایی با Web Server و Control Panel

حال Web Server و Control Panel چیست؟ وب سرور به نرم افزار یا سرویسی گفته میشود که با استفاده از آن میتوان به پروتکل های HTTP و HTTPS پاسخ داد. در واقع وب سرور مهمترین و اصلی ترین نرم افزار در راه اندازی یک سایت است. در ادامه فهرست برخی از برنامه های وب سرور را مشاهده میکنید:

CREN httpdLightSpeedIISNginXApache

در اینجا Control Panel نرم افزاری میباشد که با استفاده از آن میتوانید به سادگی سرویس های یک سرور را مدیریت کنید. مثلا با چند کلیک ساده یک پایگاه داده ایجاد کنید و یا از کلیه اطلاعات سایت بکاپ تهیه کنید. برخی از پر استفاده ترین پنل های مدیریت هاست:

WebminDirect AdminhPanelPleskCPanel

اگر خرید هاست و دامنه را در گوگل جستجو نموده باشید حتما با سایت های مواجه شده اید که در آنها خدمات مرتبط با هاست به این صورت نوشته شده است: هاست لینوکس آلمان(1)، هاست ویندوز ایران(2)، هاست لینوکس ایران با CPanel

بله کاملا درست متوجه شدید، هاست لینوکس آلمان به این معنی است که سرور هاست در مراکز داده آلمان نگه داری میشود و سیستم عامل نصب شده روی سرور لینوکس است، یا هاست ویندوز ایران یعنی سرور هاست در مراکز داده کشور ایران است و سیستم عامل نصب شده روی آن ویندوز سرور است. یا هاست لینوکس ایران با CPanel یعنی سرور هاست در ایران است و سیستم عامل آن لینوکس میباشد بعلاوه پنل مدیریت هاست CPanel است.

انواع هاست

از آنجاکه سطح نیاز سایتها به منابع سخت افزای کاملا متفاوت است شرکت های ارائه کننده خدمات هاست (که به آنها Hosting گفته میشود) خدمات متفاوتی را در این زمینه ارائه میکنند. در ادامه به برخی از این خدمات اشاره میکنم:

هاست اختصاصی (Dedicated Host): همانطور که از نام آن پیداست به سروری گفته میشود که منابع سخت افزاری آن به صورت کامل به یک سایت اختصاص داده شده است.

هاست اشتراکی (Shared Host): به سروری گفته میشود که منابع سخت افزاری آن بین چندین سایت به اشتراک گذاشته شده باشد.

سرور اختصاصی (Dedicated Server): نیازی به توضیح ندارد، یک سرور اختصاصی با منابع سخت افزاری مشخص

سرور خصوصی مجازی (Virtual Private Server): یک سرور حقیقی که منابع سخت افزاری آن توسط نرم افزارهای مجازی سازی با Config مشخص ارائه میشود.

نکته: تفاوت هاست اختصاصی با سرور اختصاصی در هاست بودن هاست اختصاصی است. هاست اختصاصی به صورت کامل برای ارائه خدمات وب آماده شده است یعنی روی آن سیستم عامل نصب شده، سرویس و برنامه وب سرور تنظیم شده، و معمولا کنترل پنل هم نصب است. اما سرور اختصاصی، یک سرور خام است که باید از صفر کلیه تنظیمات آن توسط خریدار انجام شود.

دامنه چیست؟

همانطور که میدانید در دنیای شبکه هر دستگاه برای ارتباط با دیگر دستگاه ها نیاز به یک آدرس IP دارد، سرور های هاست نیز از این قاعده مستثنی نیستند و ارتباطات شان از طریق آدرس IP انجام میشود اما از آنجاکه به خاطر سپردن آدرس IP کار ساده ای نیست متخصصان شبکه، جدا از آدرس IP از سیستم نام دامنه برای سهولت در دسترسی به یک سرور استفاده نمودند از اینرو دامنه اسم و آدرس یک سایت میباشد.

هر دامنه حداقل از دو بخش تشکیل میشود، به بالاترین بخش دامنه Top Level Domain یا TLD گفته میشود. از پر استفاده ترین TLD ها میتوان به .com اشاره نمود. بعد از TLD نام دامنه (Second Level) قابل ثبت است، و بعد از آن کلیه Sub Domain های ممکن تحت اختیار مالک دامنه خواهد بود.

dll.novablog.ir

در آدرس بالا .ir همان TLD است و novablog نام دامنه ای است که آنرا ثبت نموده ام و dll ساب دامنه یا دامنه زیر مجموع novablog محسوب میشود.

آشنایی با انواع Top Level Domain

به طور کلی TLD های زیادی وجود دارد که شما میتوانید تحت آنها دامنه خود را ثبت کنید و هر کدام از این TLD ها برای یک هدف مشخص قابل استفاده میباشند در جدول زیر فهرست برخی از آنها را مشاهده میکنید:

TLDکاربرد
.comتجاری، برای هر هدفی میتوانید از این TLD استفاده کنید.
.netشبکه، بیشتر برای شرکت های توسعه شبکه و زیر ساختار خوب است.
.orgسازمان، بیشتر به کار سازمان ها میاید.
.irایران، برای هر هدفی میتوانید از این TLD در ایران استفاده کنید.

https://data.iana.org/TLD/tlds-alpha-by-domain.txt

نکته: هر کشور برای خودش یک TLD منحصر به فرد دارد که به آن Country Code Top Level Domain یا ccTLD گفته میشود. مثل .ir که مخصوص ایران است و یا .de که مخصوص کشور آلمان میباشد و …

از کجا هاست و دامنه تهیه کنیم؟

برای خرید هاست و دامنه کافیست در گوگل یک جستجوی کوچک انجام دهید تا با صدها سایتی که خدمات هاستینگ ارائه میکنند مواجه شوید. قبل از خرید هاست و دامنه چند نکته زیر را در نظر بگیرید:

  1. اگر محتوای سایت شما مخصوص کاربران ایران است به شما پیشنهاد میکنم حتما هاست ایران تهیه کنید تا کاربران با سرعت بالاتری بتوانند به سایت شما دسترسی داشته باشند. (کاملا بسته به هاست دارد)
  2. بهتر است هاست و دامنه را از یک شرکت تهیه کنید تا مدیریت و ایجاد سایت آسان تر شود.
  3. اگر میخواهید دامنه .ir ثبت کنید ابتدا باید در سایت Nic.ir ثبت نام کرده و اطلاعات درخواست شده را به درستی وارد کنید. (بسیار پر اهمیت)
  4. برای ثبت دامنه های .com نیازی به ثبت نام در سایت nic.ir ندارید.
  5. متاسفانه برخی از سایتهای کاربردی و مورد نیاز توسط قوانین امریکا دامنه های .ir ایران را تحریم نموده اند از اینرو اگر میخواهید از خدمات این سایتها استفاده کنید (مثل Google Ads و Alexa و …) میبایست حتما دامنه غیر .ir ثبت کنید.
  6. حتما و حتما سعی کنید یک نام مناسب برای سایت خود انتخاب کنید، به شما پیشنهاد میکنم حداقل یک هفته برای پیدا کردن یک نام مناسب زمان بگذارید.
  7. اگر میخواهید سایت خود را با سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه اندازی کنید بهتر است از هاست لینوکس با CPanel استفاده کنید.
  8. برای شروع هاستی را انتخاب کنید که SSL رایگان همراه آن باشد.

اگر میخواهید یک سایت حرفه ای برای خود راه اندازی کنید حتما به صفحه آموزش طراحی سایت با وردپرس سر بزنید.

13 پاسخ به “هاست و دامین چیست”

  1. Avatar photo میهمان گفت:

    سلام.واقعا وبسایت خوبی دارید

  2. Avatar photo alireza12 گفت:

    مرسی از راهنمای های خوبتون واقعا کار امد بودن

  3. خسته نباشید ممنون به خاطر این مطلب مفید

  4. Avatar photo میلاد گفت:

    سلام.
    ممنون از زحمتی که کشیدید بابت این دوره اموزشی.کیفیت اموزش و موضوعات مطرح شده خیلی خوب و مفید هست

  5. Avatar photo nimacloner گفت:

    سلام
    ممنون از شما
    من کاملا طراحی سایت رو یادگرفتم اما الان میخوام هاست بخرم هاستی که میفروشن برای سیستم عامل لینوکس هست
    برای سی پنل و ویندوزاش گرونه باید چیکار کنم

    • سلام دوست عزیز
      در کل در این آموزشها از هاست Cpanel استفاده شده و در هیچ جا از هاست ویندوزی استفاده نکردم.
      هاست های ویندوزی کاملا متفاوت هستند و برنامه مدیریت هاستشون CPanel نیست.
      پس بهتره یک هاست لینوکس با کنترل پنل CPanel خریداری کنید.
      موفق باشید.

  6. Avatar photo افشار قاسمی گفت:

    سلام

    ممنون از آموزش طراحی سایت که گذاشتید .

    فقط یعضی مواقع سایت قطع میباشد.

  7. Avatar photo طاهی گفت:

    عالی بود

  8. Avatar photo یوسف قریشی گفت:

    سلام مطلب بسیار جالبی را از حضرت علی (ع) نقل فرمودید. بسیار سپاسگزارم از حسن نظرتان و اینکه مطالبی را که با زحمت جمع آوری کرده اید در اختیار مخاطبانتان قرار میدهید. امیدوارم ذهنیت مثبتتان همواره پایدار بماند و در امور زندگی موفق و پیروز باشید.

    • سلام یوسف
      ممنون از محبتت، شما لطف دارید، مطالبی که در سایت وجود داره رو خودم نوشتم از جایی جمع اوری نکردم 🙂 به جمع اوری اطلاعات از سایتهای مختلف میگن کپی کردن و در نویسندگی فرقی با کلمه دزدی کردن نداره 🙂 (میخواستم بهت بگم ذهنیتم خیلی مثبت نیست خخخ)
      ان شا الله شما هم در زندگی حقیقی تون موفق و پیروز باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *