دوره‌ های آموزشی نووا
فوریه 13, 2021

قالب وردپرس چیست

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
قالب وردپرس چیست

یکی از پر اهمیت ترین بخشهای که در وردپرس باید روی آن تمرکز داشت و آنرا به درستی انتخاب و تنظیم و پیکربندی نمود قالب وردپرس (WordPress Template) است. به زبان ساده قالب وردپرس، پوشش و ظاهر سایت میباشد. یعنی آنچه که بازدیدکنندگان هنگام دسترسی به سایت، آنرا مشاهده میکنند. با مقاله قالب وردپرس چیست همراه با نووا بلاگ باشید.

ویدیو آموزش نصب قالب وردپرس


آشنایی با قالب وردپرس

قالب یا تم وردپرس مشخص میکند محتوای سایت شما به چه صورتی نمایش داده شود. به طور کلی هر سایتی که مشاهده میکنید شامل Header – Content – Footer و گاها Sidebar میباشد.

قالب وردپرس چیست
قالب وردپرس چیست

هدر سایت: به بالاترین بخش سایت Header گفته میشود، معمولا پر اهمیت ترین اطلاعات مثل لوگو و پیوند های مهم در هدر سایت قرار داده میشوند تا بازدیدکننده همان ابتدا آنها را مشاهده کند.

محتوای سایت: به بخش میانی سایت که مطالب و تصاویر اصلی در آن نمایش داده میشود Content گفته میشود. مثلا در سایت های خبری متن خبر در بخش محتوا قابل مشاهده است یا در سایت های فروشگاهی محصولات و جزئیات مرتبط با آنها در بخش محتوا قابل مشاهده هستند.

فوتر سایت: به پایین ترین بخش سایت Footer گفته میشود. معمولا در بخش فوتر سایت اطلاعات و پیوند های کم اهمیت نمایش داده میشود. (مثل اطلاعات و پیوند های مرتبط با قوانین و کپی رایت)

سایدبار سایت: یکی دیگر از بخشهای که ممکن است در اکثر سایت ها مشاهده کنید بخش Sidebar است. معمولا در سایتهای خبری و فروشگاهی، بخش سایدبار وجود دارد و در آن دسته بندی مطالب و محصولات و همچنین فیلتر های مورد نیاز قرار داده شده است.

کدام قالب وردپرس مناسب است؟

یکی از مهمترین کارهای که قبل از نصب وردپرس باید انجام دهید، پیدا کردن قالب مناسب است. برای پیدا کردن قالب مناسب باید به نوع سایتی که میخواهید راه اندازی کنید توجه کنید. مثلا اگر میخواهید یک سایت فروشگاهی راه اندازی کنید باید دنبال قالب فروشگاهی بگردید و یا اگر میخواهید یک سایت خبری راه اندازی کنید میبایست دنبال قالب خبری بگردید چراکه معمولا قالب ها برای یک هدف خاص توسعه داده شده اند و از یک قالب نمیتوان برای ایجاد هر نوع سایتی استفاده نمود.

نکته: گفتی است که قالب های چند کاره (Multi-Purpose) نیز وجود دارد. به شخصه اصلا آنها را توصیه نمیکنم چراکه معمولا حجم آنها بسیار زیاد است و به همین دلیل قالب های بهینه و خوبی نمی‌باشند.

چگونه قالب مناسب سایت خود را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن قالب مناسب کافیست یک جستجوی ساده در گوگل انجام دهید. مثلا قالب فروشگاهی وردپرس یا قالب تجاری وردپرس، در حال حاضر سایت های زیادی قالب های وردپرس را به صورت ترجمه شده ارائه میکنند. کافیست قالب مد نظر خود را پیدا کرده و از فروشگاه یا مارکت ارائه کنند آنرا خریداری کنید.

نکته: معمولا سایتهای که قالب وردپرس میفروشند حداقل یک نسخه دمو از اصل قالب ارائه میکنند تا شما بتوانید وارد نسخه دموی قالب شده و آنرا با دقت بررسی کنید.

اکثر قالب های خوب و حرفه ای وردپرس در دو نسخه رایگان (Free) و غیر رایگان (Premium) ارائه میشوند. حواس تان باشد برای قالب های رایگان هزینه ای پرداخت نکنید.

آشنایی با انواع قالب

با خودم گفتم شاید بخواهید با انواع قالب آشنا شده و یک پیشزمینه نسبت به آنها داشته باشید. توجه کنید برای راه اندازی هر سایتی، میتوانید از قالب های آماده استفاده کنید و تنها زمانی نیاز به توسعه قالب دارید که ایده تازه ای داشته باشید که تا به امروز پیاده سازی نشده باشد. در ادامه به برخی از انواع قالب های موجود اشاره میکنم:

فروشگاهی – تجاری – خبری – شرکتی – شخصی – گردشگری – ملک و املاک – وکلات – هتل و رزور – پرسش و پاسخ – انجمن – آگهی و دایرکتوری – دانلود سنتر – فیلم – معرفی اپلیکیشن – مد و فشن – وبلاگ –  کاریابی – رستوران و کافه – مارکت و چند فروشندگی – همایش و رویداد – بهداشت و زیبایی و …

قالب وردپرس چیست
قالب وردپرس چیست

پشتیبانی قالب از صفحه ساز

اگر میخواهید دست شما در توسعه ظاهر سایت باز باشد، حتما قالب های را انتخاب کنید که از صفحه ساز های (Page Builder) حرفه ای مثل المنتور و ویژوال کامپوزر پشتیبانی میکنند.

صفحه ساز ها به شما اجازه میدهند ظاهر سایت خود را به هر نحوی که دوست داشتید بدون دانش برنامه نویسی طراحی کنید. از اینرو هنگام انتخاب قالب به پشتیبانی قالب از صفحه ساز توجه کنید.

پیشنهاد: اگر نظر مرا میخواهید قالبی انتخاب کنید که از صفحه ساز المنتور پشتیبانی کند. چراکه Elementor یک صفحه ساز حرفه ای میباشد و با استفاده از آن میتوانید سایت خود را به هر نحو که خواستید طراحی کنید.

نصب و تنظیم قالب در وردپرس

برای نصب قالب در وردپرس ابتدا فایل زیپ قالب خود را دانلود کرده سپس وارد پنل مدیریت وردپرس شوید. از منوی نمایش در وردپرس وارد گزینه پوسته‌ها شده و روی گزینه افزودن کلیک کنید.

نصب قالب وردپرس
نصب قالب وردپرس

بعد از منتقل شدن به صفحه افزودن پوسته ها، روی گزینه بارگذاری پوسته کلیک کرده و گزینه Choose file را انتخاب کنید. از طریق پنجره Explore فایل Zip قالب را انتخاب کرده و روی گزینه Open کلیک کنید. در نهایت روی گزینه نصب کلیک کرده و منتظر بمانید تا فرایند بارگذاری و نصب قالب به اتمام رسد.

بعد از اتمام فرایند بارگذاری قالب برای استفاده از آن باید روی گزینه فعال سازی کلیک کنید تا قالب بارگذاری شده فعال شود.

نصب قالب از طریق مخزن وردپرس

اگر قالب مد نظر شما به صورت رایگان در مخزن وردپرس وجود داشته باشد نیاز به دانلود و بارگذاری آن نیست، کافیست در کادر جستجو در پوسته‌ها نام قالب مد نظر خویش را جستجو کرده و بعد از مشاهده قالب مد نظر، آنرا نصب و فعال کنید.

نکته پایانی: اگر میخواهید با این دوره آموزشی پیش بروید و یک سایت حرفه ای برای خود ایجاد کنید حتما قالب Astra را از مخزن وردپرس پیدا کرده و آنرا نصب کنید. (مخصوصا افرادی که میخواهند سایتهای، خبری، فروشگاهی، تجاری و یا بلاگ ایجاد کنند)


اگر میخواهید یک سایت حرفه ای برای خود راه اندازی کنید حتما به صفحه آموزش طراحی سایت با وردپرس سر بزنید.

6 پاسخ به “قالب وردپرس چیست”

  1. Avatar photo Mohsen گفت:

    سلام ابتدا جا داره تشکر کنم ازتون بخاطر آموزش های خوب و کاربردیتون
    میخواستم بدونم این سری آموزشی وردپرس رو دیگه ادامه نمیدین؟

    • سلام محسن جان
      ممنون از محبت تون، متاسفانه در سایت فقط 7 تا از فصل ها رو قرار دادم، فصل 8 و 9 در سایت آپارات موجود، میتونید از اونجا دریافت شون کنید.
      ادامه شو هم دوست دارم درست کنم اما در حال حاضر نمیتونم، بابت نا کامل بودن آموزش ازتون عذر خواهی میکنم.
      موفق و سربلند باشید.

  2. Avatar photo ALIREZA.G گفت:

    سلام از آموزش خوبتون ممنونم. ادامه آموزش امسال ساخته نمیشه؟؟

  3. Avatar photo Gloriya Ch گفت:

    سلام
    در ابتدا از زحمتی که کشیدید برای تولید این اموزش بسیار زیاد سپاسگزارم و امیدوارم این جنین محتواهایی افزایش پیدا کنند . ولی من به ورد پرس از wix.com استفاده کردم که هزینه ها و امکاناتش یک مقدار من را گیج کرد میخواستم پرسم شما اطلاعی راجب انCSM دارید که بتوانید مقایسه کنید کیفیت سایت ساخته شده و هزینه های این سایت ساز را ی خیر . این انتخاب هم به این خاطر بود که wix امتیاز بالاتری از ورد پرس گرفته بود من انتخابش کردم .
    باز هم بسیار ممنونم

    • سلام
      من از Wix تا به حال استفاده نکردم ولی تبلیغات ش رو خیلی دیدم 🙂
      فکر میکنم در حال حاضر هیچ ابزار سایت سازی نمیتونه به پای وردپرس برسه، چراکه وردپرس اولا کاملا رایگان، ثانیا چندین میلیون کاربر از سراسر دنیا داره و همین امر باعث شده بیش از همه رقبا پیشرفت داشته باشه
      ثالثا کار کردن با وردپرس خیلی ساده شده و نیاز به انجام کار خاصی نیست فقط باید قالب مد نظرتون رو نصب کنید و شروع به تولید محتوا کنید رابعا برای توسعه دهنده ها یک منبع کامل از Document های مورد نیاز رو در اختیار گذاشته که واقعا عالیییییی
      اگر بخوام از وردپرس تعریف کنم یک هفته زمان میخواد تا بهتون بگم چقدر کار رو برای توسعه دهند ها و کاربر های عادی ساده کرده
      خدایی نکرده فکر نکنید روی وردپرس تعصب دارم 🙂 نه اصلا اینطور نیست چندین سال با این CMS کار کردم و با تجربه بهتون این رو عرض میکنم وردپرس بهترین انتخاب
      موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *