دوره‌ های آموزشی نووا

چگونه بفهمیم فلش ویروسی است

Avatar photo
برنامه نویس MERN Stack
چگونه بفهمیم فلش ویروسی است

همانطور که میدانید استفاده از USB Flash یکی از رایج ترین روشهای میباشد که کاربران کامپیوتر از آن برای انتقال داده های خود استفاده میکنند. از مزیت های این روش میتوان به انتقال رایگان اطلاعات با حجم بالا و سرعت خوب اشاره نمود. اما متاسفانه مشکل عمده ای که در این روش انتقال اطلاعات وجود دارد و اکثر کاربران کامپیوتر حداقل یکبار به این مشکل بر خورد نموده اند ویروس های است که در بین این انتقال اطلاعات باعث آلوده شدن کامپیوتر مبدا یا مقصد خواهند شد. (تشخیص و حذف ویروسهای فلش)

در این آموزش قصد دارم شما را با علائمی آشنا کنم که با آگهی داشتن از آنها میتوانید به سادگی تشخیص دهید که آیا یک فلش یا هارد دیسک اکسترنال و یا هر ذخیره ساز دیگری مثل Micro SD ویروسی میباشند یا خیر.

تاریخچه ویروسهای USB Flash

تا همین چند سال اخیر ویروس های که توسط USB Flash و یا ذخیره ساز های اکسترنال منتقل میشدند از یک ویژگی خاص ویندوز با نام Autoplay استفاده میکردند. ویژگی AutoPlay در ویندوز به شما اجازه میدهد تا فقط با دوبار کلیک نمودن روی یک USB Flash یا دیسک ذخیره ساز اکسترنال یک برنامه مشخص را اجرا کنید و یا اینکه مشخص کنید فایل های صوتی و یا فیلم ها با برنامه Player ویندوز اجرا شوند.

اما متاسفانه هکر ها و برنامه نویس های از خدا بی خبر از این ویژگی مثبت ویندوز (AutoPlay) سوء استفاده نمودند و آنرا به عنوان یک روزنه برای نفوذ به کامپیوتر کاربر و یا برای انتقال بد افزارها به کامپیوتر کاربر استفاده کردند.

خوشبختانه از ویندوز 8 به بعد این راه نفوذ بی پدر و مادر ها کاملا کنترل شد چراکه مایکروسافت ویژگی AutoPlay را به صورت پیشفرض در ویندوز Disable یا غیر فعال نمود. و اگر کسی نیاز به این ویژگی داشته باشد باید خود آنرا فعال کند.

چگونه بفهمیم که فلش مان به ویروس Autoplay مبتلا شده؟

حال چگونه بدون ورود به فلش یا در واقع ویروسی شدن سیستم عامل مان بفهمیم فلش یا دیسک ذخیره ساز اکسترنال مان به ویروس AutoPlay مبتلا میباشد؟ برای فهمیدن این موضوع کافیست به چند نکته زیر توجه کنید:

در ذخیره ساز های که به ویروس AutoPlay مبتلا شده اند یک فایل با نام Autorun.inf وجود دارد که معمولا این فایل مخفی است و ویژگی System هم روی آن میباشد. در صورتیکه به یک فایل هم ویژگی Hidden داده شده باشد هم ویژگی System آن فایل به سادگی فایلهای مخفی دیگر قابل رویت نیست و برای مشاهده آن یا باید از طریق Command Prompt اقدام کنید و یا اینکه تیک مربوط به مخفی سازی فایلهای مخفی سیستمی را از پنجره Folder Option بردارید.

نکته: توجه کنید شما نباید برای پیدا کردن فایل Autorun.inf روی فلش یا ذخیره ساز اکسترنال خود دوبار کلیک کنید و وارد آن شوید بلکه باید یا از طریق Command Prompt وارد فلش شوید یا با روشی دیگر که بمب ویروسهای Autorun.inf در فلش تان منفجر نشود.

پیدا کردن فایل Autorun.inf در فلش با استفاده از Command Prompt

برای پیدا کردن و حذف فایل Autorun.inf در فلش کافیست ابتدا CMD را به صورت Run As Administrator اجرا کنید سپس با استفاده از دستور : وارد درایو فلش خود شوید. برای مثال:

I:

پس از ورود به فلش با استفاده از دستور dir به همراه پارامتر /a فایلهای مخفی سیستمی فلش را مشاهده کنید. برای مثال:

Dir /a

در صورتی که فایلی با نام autorun.inf پیدا نمودید یعنی USB Flash شما حاوی ویروس Autoplay یا Autorun میباشد. البته ترفند های سریع دیگری نیز برای پیدا نمودن فایل autorun.inf وجود دارد که مثلا شما میتوانید بجای استفاده از دو دستور بالا از دستور زیر استفاده کنید:

Dir /a Autorun* i:

در دستور بالا هر فایلی که در فلش با نام autorun شروع شود را به شما نمایش خواهد داد.

پس از پیدا شدن فایل autorun.inf باید اقدام به بررسی محتوای این فایل بکنید. برای اینکار کافیست از دستور type به همراه نام فایل autorun.inf استفاده کنید. برای مثال:

Type Autorun.inf

معمولا در فایلهای Autorun.inf از چند کد زیر استفاده شده است:

  • کد Open هر نام یا آدرسی که در جلوی کد open= نوشته شده باشد در واقع برنامه یا ویروسی است که با دوبار کلیک نمودن روی فلش اجرا خواهد شد.
  • کد Icon هر نامی که در جلوی کد Icon= نوشته شده باشد مشخص میکند آیکون فلش شما چه باید باشد. در بعضی از مواقع ویروس های ابله، آیکون فلش را هم تغییر میدهند.
  • برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فایل inf به پست فایل Autorun.inf چیست و چگونه کار میکند مراجعه کنید.

اگر متوجه شده باشید فرایند بالا را انجام دادیم تا نام ویروسی که در فلش مان وجود دارد را بدست بیاوریم. اگر برایتان سوال پیش آمده که: مگر همین فایل Autorun.inf ویروس فلش نبوده است؟ باید در جواب به شما بگویم:

همانطور که قبلا هم گفتم Autorun یا AutoPlay یکی از ویژگیهای ویندوز میباشد که هکر ها و بد افزار نویس ها از آن برای اهداف شوم خود سوء استفاده میکنند. در اینجا ما فایل Autorun.inf را پیدا کردیم سپس اطلاعات درون آنرا استخراج نمودیم تا در واقع ویروسهای درون فلش مان را پیدا کنیم.

حذف ویروس های معرفی شده توسط فایل Autorun.inf

خب همانطور که میدانید پس از تشخیص ویروسها باید اقدام به حذف آنها بکنیم. برای حذف ویروسهای فلش کافیست در CMD از دستور Del به همراه پارامتر های /s و /q استفاده کنید. برای مثال اگر در جلوی کد Open= نام Regsvr.exe نوشته شده بود دستور حذف به شکل زیر میشود:

Del /s /q Regsvr.exe

نکته: همانطور که قبل تر هم گفتم معمولا ویروسهای فلش از دو ویژگی یا Attribute ویندوز برخوردار میباشند تا به سادگی قابل تشخیص و حذف شدن نباشند. برای حذف این ویروس ها باید قبل از دستور del /s /q از دستور attrib به همراه پارامتر های -a -s -r -h استفاده کنید تا ویژگی های Hidden و System و Read Only و Archive از آنها گرفته شود. برای مثال:

Attrib -s -r -h -a Regsvr.exe

Del /s /q Regsvr.exe

توجه کنید شما باید بجای کلمه Regsvr.exe نام فایلی را بنویسید که در درون فایل Autorun.inf آن را پیدا کرده اید.

پس از حذف ویروسهای پیدا شده باید خود فایل Autorun.inf را نیز به روش بالا حذف کنید. برای اینکار دستور به شکل زیر میشود:

Attrib -s -r -h -a Autorun.inf

Del /s /q Autorun.inf

خب تا اینجا یاد گرفتیم چگونه ویروس AutoPlay را در درون فلش یا دیسک های ذخیره ساز تشخیص داده و آنها را حذف کنیم. اما باید بدانید ویروس های فلش فراتر از مسائل مذکور بالا میباشند.

وجود فایلهای ناشناس با نام های عجیب و غریب

معمولا کامپیوتر های که به ویروس فلش مبتلا میشوند تنها به یک ویروس فلش مبتلا نمیشوند بلکه به دهها ویروس و یا شاید هم به صدها بد افزار مختلف مبتلا میشوند که بعضی از آنها چندین ویروس دیگر را نیز پشت کول یا در شلوار خویش حمل میکنند.

در اکثر مواقع اینطور است که فقط نام یکی از ویروسها در فایل Autorun.inf ذکر میشود و شما باید خودتان باقی ویروس ها را طبق شناخت فایلهای درون فلش تان تشخیص داده و آنها را حذف کنید. برای تشخیص باقی ویروسهای فلش به هفت اصل زیر توجه کنید:

  • اصل اول: به هر فایلی که نمیشناسید شک کنید چرا که ممکن است یک ویروس باشد.
  • اصل دوم: معمولا ویروسها با Extension های اجرای مثل .exe یا .com یا .bat یا .cmd یا .lnk میباشند.
  • اصل سوم: معمولا فایلهای ویروس دارای دو ویژگی Hidden و System میباشند.
  • اصل چهارم: ویروسهای فلش حجم کمی دارند. از چند صد کیلوبایت تا دو سه مگابایت
  • اصل پنجم: معمولا ویروسهای که درون یک فلش هستند با نام های عجیب و غریب زندگی میکنند. برای مثال (exe)
  • اصل ششم: بعضی از ویروسهای فلش نام و آیکون های مستهجن دارند.
  • اصل هفتم: شما در انتظار چه فرمتی از داده های در فلش خود هستید؟ عکس یا فیلم؟ پس وجود فرمت های اجرایی مثل .exe یا .bat و یا .com نشانی از ویروس است.

توجه کنید زمانی به هفت اصل بالا نیاز پیدا میکنید که یا آنتی ویروس نداشته باشید یا اینکه آنتی ویروس شما آپدیت نباشد و یا به هر دلیلی آنتی ویروس شما توانایی تشخیص ویروسها را نداشته باشد. (در کل هنگامی که میخواهید ویروسهای فلش را خودتان به صورت دستی تشخیص دهید)

در دنیای سایبری گرگ ها با لباس آهو دیده میشوند

یکی از تکنیک های که هکر ها و ویروس نویسان از آن برای هک کردن یا ویروسی نمودن یک سیستم عامل استفاده میکنند ساخت فایلهای است که آیکون آنها همانند آیکون عکس یا فیلم میباشد بدین طریق هکر ها یا بد افزار نویسان کاربران را گمراه نموده تا کاربر بدون اطلاع از ماهیت اصلی فایل روی آن کلیک کرده و سیستم عامل خود را به ویروس یا تروجان آلوده کند.

معمولا هکر ها و یا بد افزار نویس ها از تصاویر و آیکون های مستهجن استفاده میکنند تا کاربر بدون کمترین فکری روی ویروس کلیک کند. برای جلوگیری از این روش آلوده شدن، کافیست تا تیک مربوط به مخفی سازی Extension فایلهای ویندوز را از منوی Folder Option بردارید و قبل از اینکه روی فایلی کلیک کنید حداقل به Extension آن فایل توجه کنید.

پوشه مخفی و بدون نام و آیکون با ویروس Shortcut

تکنیک یا محصول جدیدی که هکر ها و ویروس نویسان از آن برای ویروسی نمودن USB Flash ها استفاده نمودند ساخت ویروسی بود که کار آن انتقال کلیه داده های کاربر در یک پوشه بدون نام و آیکون بود که از قضا این پوشه هم مخفی بود هم سیستمی

در این روش به خاطر اینکه کلیه داده های کاربر به یک پوشه مخفی سیستمی منتقل میشود و تنها یک فایل Shortcut درون فلش با نام خود فلش دیده میشود، کاربران را مجبور میکند تا برای دسترسی به فایلهای شان روی فایل Shortcut دوبار کلیک کنند که نتیجه آن آلوده شدن سیستم عامل و دسترسی به فایلهای فلش است.

روش مقابله با این ویروس برداشتن تیک Hide Protected Operating System File (Recommended) از تنظیمات Folder Option است تا پوشه بدون نام و آیکون دیده شود و شما بتوانید به اطلاعات همان پوشه دسترسی پیدا کنید و فایل Shortcut را هم حذف کنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ویروس Shortcut به آموزش حذف ویروس Shortcut مراجعه کنید.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا انتقاد نووا بلاگ را از محبت خود محروم نکنید.

35 پاسخ به “چگونه بفهمیم فلش ویروسی است”

  1. Avatar photo علی خدایی گفت:

    واقعا ممنونم
    اطلاعاتی که شما در این وبسایت به اشتراک میذارید تو هیچ سایت دیگه ای به این کاملی نیست.
    با همین اطلاعاتی که شما در مورد ویروس های فلش به اشتراک گذاشتید اگر مردم همین مقاله رو بخونند اصلا نیازی به آنتی ویروس پیدا نمیکنند. خودشون میتونند همه ویروس ها رو به سادگی تشخیص بدن
    این رو جدی میگم مقاله های که شما به اشتراک میذارید خیلی با ارزش هستند و واقعا ارزش خرید دارند.
    باز هم ممنونم، عالی بود.

    • خواهش میکنم
      ممنونم از لطف تون، درسته اگر کسی این مقاله رو بخونه واقعا تا حد زیادی به حفظ امینت سیستم عامل کمک میکنه و اینکه باز هم نیاز به یک آنتی ویروس مثل Windows Defender داره 🙂
      چون ویروس ها به برنامه های دیگه هم میچسبند و فقط آنتی ویروس ها هستند که میتونند تشخیص بدن این فایلها ویروسی شدند یا خیر.
      من از شما ممنونم که همیشه به سایت خودتون سر میزنید و از مقاله های وبسایت استفاده میکنید.

  2. Avatar photo mahdiar.karamian گفت:

    مثل بقیه پست ها
    عالی تر از عالی

  3. Avatar photo A664 گفت:

    حاجی فقط میتونم بگم محشر بووود

  4. Avatar photo ابوالفضل گفت:

    سلام عالی بودش واقعا خست نباشی
    یه سوال دیگه :
    یک معموری گوشیم خراب شده وقتی روی کامپوتر میزنم میاره بالا ولی فایل که میخوام بهش منتقل کنم اختار میده که جا نداره اگه میشه درستش کنیم با برنامه یا هر چیز دیگه راهنمایی ام کنید
    مرسی

  5. Avatar photo حامد گفت:

    مطلب عالی بود ولی من یه بار تو فلش با یک فایل پاورشل که خالی بود مواجه شدم برای این که فکر کردم ویروسیه انتی ویروسو روشن کردم ولی هیچ پیامی نداد و بعد باز کردن فایل کامپیوتر ریایستارت شد بعدش بالا نیومد ببخشید دلیل اینکه انتی ویروس ویروسو تشخیص نداده چیه؟

    • سلام حامد جان
      آنتی ویروس ها معمولا اسکریپت های که به زبان های Batch یا Powershell نوشته شده باشند رو به عنوان ویروس تشخیص نمیدن
      چون این فایلها اصلا ویروس محسوب نمیشند. در واقع فایلهای Batch و Power Shell از ابزارها و برنامه های خود ویندوز استفاده میکنند. به همین خاطر هیچ Signiture از ویروسها درونشون نیست 🙂
      موفق و سربلند باشید.

  6. Avatar photo k1 گفت:

    مطالبتون جالبه فقط میخواستم بدونم هکر ها از برنامه های خاصی استفاده میکنن برای انجام کار هاشون اگه جواب مثبته مثال بزنید لطفا

    • سلام
      بله ابزارهای زیادی برای هک نوشته شده، و معمولا از این ابزارها استفاده میکنند. مثل برنامه های که در توزیع Linux Kali وجود داره، اما ابزار هکرهای واقعی علم شون 🙂
      موفق باشید.

  7. Avatar photo fatima گفت:

    باسیستم عامل اوبونتو چجوری تشخیص بدیم؟؟

    • سلام
      معمولا در 99.999 درصد موارد ویروس ها برای ویندوز هستند و باعث آلوده شدن اوبونتو نمیشن
      پس هم میتونید به صورت گرافیکی فلش رو بررسی کنید هم با استفاده از ترمینال و دستورات لینوکس
      موفق باشید

  8. Avatar photo مهشید گفت:

    سلام
    فلشم ویروسی شده هرکاری میکنم فرمت نمیشه. میتونید کمکم کنید؟

    • سلام
      اگر با خطای Write Protected مواجه میشید باید با برنامه های Low Level Format باید فلشتون رو فرمت کنید.
      یا اینکه از توزیع های لینوکس برای فرمت فلشتون استفاده کنید.
      امکان بازگشت فلش 50% متاسفانه

  9. Avatar photo وحید گفت:

    با عرض سلام خمدت مدیران سایت.
    جناب اقای محمد برغمدی امکانش هست ایمیتان یا تلگرام به بنده دهید میخوام یه عکسی از محیط ویندوز بفرستم .چون فلش مموری داشتم زدم به سیستم دیگری والان وقتی به سیسیتم خودم میزنم یک درایو دیگر هم نشان میدهد. هر چقدر با انتی ویورس یا اطلاعات خودم سعی کردم نتونستم ان را پاک کنم. و با توجه به کدهای بالا من خیلی ضعیف هستم در کد نویسی .درخواست راهنمایی داشتم از شما با تشکر.

  10. Avatar photo آرش گفت:

    سلام. فلش من فقط فولدرها را نمایش میده با چند تا فایل که قبلا خودم روش ریخته بودم ولی کلی کلیپ وفیلم داشتم که فولدرهای آن کاملا خالی است. البته حجم فلش پر نشون داده میشه. در حالت های دیگه دیده بودم که کل فایلهای فلش هیدن میشه ولی اینبار فقط فایلهای ویدیویی وجود ندارند و فولدرها سر جاشون هستن. لطفا راهنمایی کنید.ممنون

  11. Avatar photo بهمن گفت:

    با سلام: ببخشید تازگیها فایلهای ایجاد شده روی ویندوزم با نامهای عجیب غریب با هیچ نرم افزاری نه پاک میشن نه unistilدر ضمن با انتی ویروس هم این فایلها اسکن کردم بعنوان ویروس هم شناسایی نمیکنه رو هم درایور ها هم این فایلها وجود داره ..ویندوزم 10هست مثل LlvAOjFCXK—-wAfSrMPV—- sHBgQZvh

  12. Avatar photo Yazdan گفت:

    عالیواقعا ممنون

  13. Avatar photo محمد گفت:

    باسلام: من فلشم رو که به سیستم متصل میکنم برنامه اتوران ویروس ریموور پیغام میده (نود و اویرا و … همون پیغام رو هم نمیدن) و وقتی میزنم پاک بشه، ارور و پاک نمیکنه … فلش رو که باز میکنم یک فایل autoran.inf هست که با همه این راه حل هایی که گفتین و توی اینترنت هست عمل نمیکنه!! توی سیف مود هم پاک نمیشه!!! حتی هنگام تایپ در cmd عبارت “پیدا نمی شود” یا “دسترسی نداری” میاد! کلا وقتی میزنم i: attrib -s -r -h -a یا دستور مشابه پیغام میاد
    Access Denied – i:\ autoran.inf
    و نمیدونم چه کنم!! فلش رو فقط با ویندوز اکس پی باید دیلت کنم تا این فایل پاک بشه!ولاغیر … و هر فلشی به سیستمم بزنم این مشکلو پیدا میکنه!! چطوری از شر این اتوران راحت بشم!

    • سلام محمد
      من حدس میزنم این مشکل مربوط به برنامه Autorun Remover باشه، بعضی از برنامه های جلوگیری از ویروس Autorun خودشون فایل Autorun.inf رو در فلش ایجاد میکنند تا ویروس نتونه این فایل رو ایجاد و ازش سوء استفاده کنه
      اگر این نرم افزار رو نصب دارید حذفش کنید و بعد فلش تون رو فرمت کنید و دوباره تست کنید ببینید آیا بازهم این فایل ایجاد میشه یا نه، فقط از حذف برنامه های جلوگیری از ویروس Autorun مطمئن بشید
      موفق باشید.

  14. Avatar photo mahdi گفت:

    چی بگم تشکراصلاسایتی به این خوبی ندیده بودم چون خیلی صادقانه کارمیکنین

  15. Avatar photo مهدی گفت:

    با سلام و خشته نباشی
    یه مشکل واسه هارد اکسرنال من پیش اومدع اینکه وقتی بر روی درایو هاردم کلیک میکنم تمام اطلاعات من رفتن داخل یه درایو و با کلیک بر روی اون یه پوشه باز میشه و تمام اطلاعت من داخل اونه میخواستم ببینم چطور میشه این مشکلو حل کرد؟؟
    و اینکه ایا این یه ویروسه؟!
    با تشکر از سایت خوب شما

  16. Avatar photo Mahdi گفت:

    سلام.من اگه بخوام با گوشیم فایل هایی رو تو فلش بریزم یا دریافت کنم،اگه فلش ویروسی باشه گوشی هم ویروسی میشه؟؟

    • سلام مهدی
      بستگی به نوع ویروس داره، اگر فقط مخصوص سیستم عامل ویندوز نوشته شده باشه گوشی اندروید یا IOS رو آلوده نمیکنه، اما اگر طوری برنامه نویسی شده باشه که برای اندروید هم یک کد مخرب داشته باشه گوشیتون رو هم آلوده میکنه

  17. Avatar photo علی گفت:

    سلام
    من یه فلش 16 گیگ داشتم که وقتی میخاستم اطلاعاتی رو وارد یا حذف کنم نمیشد فقط میتونست اطلاعات رو نمایش بده اما بعد چند روز همه ی اطلاعات داخل فلشم حذف شد و فقط یکسری فایل با اسم های عجیب و غریب توی فلشم بود فلشم رو به کامپیوتر هم زدم امکانش هست ک کامپیوتر هم ویروسی شده باشه و ی سوال دیگه چطوری میتونم اطلاعات داخل فلش رو برگردونم؟

  18. Avatar photo محمد گفت:

    سلام خسته نباشید من یک فلش دارم که فک میکنم ویروس داره به ظبط ماشین وصل نمیشه
    به اسپیکر هم وصل نمیشه
    خلاصه که من میخواستم با کمک آنتی ویروس نود ویروس رو پاک کنم اما وسط کار خود به خود قطع میشه
    حتی وقتی فلش رو باز میکنم هم قطع میشه
    چکار کنم؟

  19. Avatar photo ارسان حسین زاده گفت:

    سلام ادمین لطفا کمکم کن.من یه فلش دارم که چند گیگ اطلاعات توش ریخته بودم و نیم ساعت بعد ریختن اطلاعات دیم کلا فلش خالیه و دیلیت شده .و چند روز بعد اونو به کامپیوترم زدم و یکی از درایوهای کامپیوترم رو هم دیلیت کرد میشه بگی چش شدهپ؟

  20. Avatar photo yasin گفت:

    سلام.من فلشم رو وقتی به کامپیوتر یا تلوزیون وصل میکنم هیچی پخش نمیشه.نه چیزی میتونم بریزم توش نه چیزی دیلیت کنم.یک پوشه هم هست که وقنی میزنم روش ی سری فایل میاره که اصن باز نمیه با اسمای عجیب غریب… چیکار باید بکنم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *