دوره‌ های آموزشی نووا
مارس 29, 2022

برنامه نویسی فول استک چیست؟

برنامه نویسی فول استک چیست؟

اگر وارد حوزه توسعه وب شده باشید احتمالاً این پرسش برای شما مطرح می‌شود که برنامه نویسی فول استک چیست یا برنامه نویس فول استک کیست؟ در دنیای توسعه و برنامه‌نویسی نرم‌افزار اصطلاحات، ریشه‌های لغوی و همین‌طور ترازهای شغلی زیادی وجود دارد. برنامه‌نویس نرم‌افزار در حوزه وب که هم در سمت بک‌اند یا سرور و هم در سمت کاربر یا کلاینت کدنویسی می‌کند معمولاً به نام برنامه‌نویس فول استک شناخته می‌شود. عموماً می‌تواند به دلیل هماهنگی دو طرف توسعه با هم کدنویسی تطبیق‌پذیرتری داشته باشد.

ضمن این که این نقش با نام کدنویس فول استک نیز شناخته می‌شود. عموماً وقتی این پرسش مطرح می‌شود که وظیفه اصلی برنامه نویسی فول استک چیست؟ باید بگوییم که او در واقع یک جسم است با دو روح، هم می‌تواند بک‌اند کد بزند و هم قادر است که در سمت فرانت، ساختار قالب سایت را نیز به‌راحتی طراح کند.

البته به طبع کار سختی است.

توسعه‌دهنده فول استک چه کاری انجام می‌دهد؟

معمولاً اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که در نهایت یک توسعه دهنده و برنامه‌نویس با این سمت چه‌کارهای مهمی انجام می‌دهد. اگر به دنبال این موضوع هستید که برنامه نویس فول استک کیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

یک برنامه‌نویس با این حوزه کاری معمولاً می‌تواند در سمت توسعه سرور و مشتری کار کند. مهارت‌های گسترده‌ای نیاز دارد. باید بتواند کدنویسی در هر دو حوزه را به‌خوبی انجام دهد. مهارت‌های او در طراحی پایگاه‌داده مهم است و همین‌طور طراح گرافیک است. علاوه‌برآن مدیریت UI و UX نیز از جمله مهم‌ترین وظیفه‌هایی است که بر عهده او بوده و او می‌تواند به‌خوبی این کار را انجام دهد. توسعه دهنده فول استک وظایف حساسی در یک پروژه دارد.

توسعه دهنده فرانت اند

مسئولیت‌های برنامه‌نویسی فول استیک چیست؟

به‌طورکلی اگر می‌خواهید رده‌های شغلی یک توسعه دهنده فول را بدانید با ما همراه باشید. البته برخی موارد ممکن است مرتبط با زبان برنامه‌نویسی و کاری که قرار است انجام شود در نهایت تفاوت‌های جزئی داشته باشد. اما؛

  • کمک به طراحی و توسعه نرم‌افزار
  • تست و اشکال‌زدایی نرم‌افزار به جهت بهینه نگه‌داشتن آن
  • نوشتن کد تمیز برای بخش فرانت و بک‌اند نرم‌افزار
  • طراحی تعاملات کاربر به‌صورت برنامه تحت وب
  • ایجاد سرور و اتصال پایگاه‌داده برای بخش بک‌اند و اطمینان از سازگاری داده‌ها بین بک و فرانت
  • تست و طراحی واکنش‌گرا بودن قالب و ایجاد ساختار برای استفاده در موبایل
  • همکاری با طراحان گرافیک برای طراحی‌های ویژگی جدید
  • توسعه API و خدمات RESTful
  • همگام‌سازی با پیشرفت‌های تکنولوژیک و بهینه سازی نرم‌افزار
  • انتقال اثربخشی فناوری های نوظهور
  • مقیاس‌پذیری سایت
  • امکان ایجاد توسعه، امنیت و نگه‌داری از سرور سایت

می‌تواند از جمله مهم‌ترین حوزه‌های شغلی توسعه دهنده فول استک باشد.

همین‌طور مرتبط با این حوزه بخوانید: چگونه یک توسعه دهنده بک اند شویم

چه زمانی به توسعه دهنده فول استک نیاز است؟

اگر به این پاسخ رسیده‌اید که برنامه نویس فول استک کیست باید کمی هم در مورد این که چه زمانی به او نیاز است صحبت کنیم. در واقع این موضوع بستگی به حجم، اندازه و مقیاس‌پذیری پروژه خواهد داشت. به‌عنوان‌مثال اگر قصد طراحی یک پروژه کوچک و مستقل را داشته باشید که تنها نیاز به یک قالب معمول دارد. می‌توانید از توسعه دهنده بک‌اند و فرانت استفاده کنید.

اگر حتی پروژه کوچک هم باشد بازهم می‌توان از توسعه دهنده فول استک استفاده کرد. اما در نهایت اگر قرار است به سمت یک نرم‌افزار تحت وب، یک سایت بزرگ با پتانسیل وسیع بروید بهتر است که حتماً توسعه دهنده شما فول استک باشد. یعنی اگر کد بخش بک‌اند را نیز ننویسد و یا صرفاً در یک زمینه فعالیت کند. چه‌بهتر که بتواند به‌عنوان فول استک وارد حوزه شود. چون در نهایت هماهنگ پذیری بهتری با تیم خواهد داشت.

تفاوت فرانت و بک‌اند با برنامه‌نویسی فول استک چیست؟

تفاوت فرانت و بک‌اند با برنامه‌نویسی فول استک چیست؟

اما اگر به این نتیجه رسیده‌اید که برنامه نویسی فول استک چیست حالا بهتر است کمی در مورد تفاوت آن با دو نوع دیگر کدنویسی بدانید. این که چه گرایش‌هایی در حوزه بک‌اند یا فرانت‌اند شناخته می‌شوند قطعاً اهمیت زیادی خواهد داشت.

اگر بخواهیم این دو زبان توسعه وب را یک نمودار بدانیم، در واقع برنامه‌نویسی فول استک ترکیبی از تمام آن‌ها است و تقریباً تمامی این موارد را شامل می‌شود.

توسعه دهنده Front End:

  • با رابط کاربری و سیستم‌های سمت کاربر سروکار دارد.
  • توسعه ناوبری سایت، رابط و تصاویر و بخش‌های بصری بر عهده اوست.
  • استفاده از اچ‌تی‌ام‌ال، CSS و همین‌طور جاوا اسکریپت پایه اصلی کارش است.
  • از نظر زیبایی‌شناسی نیز وظایفی در طراحی سایت دارد.

توسعه دهنده Back End:

  • با سرور و پایگاه‌داده در برنامه تحت وب سروکار دارد.
  • بخش پشتی سایت یا همان بک‌اند بر عهده اوست. به توسعه فرانت‌اند اجازه می‌دهد که داده‌ها را دریافت کند.
  • می‌تواند از زبان‌های پایتون، روبی، پی اچ پی، دات نت، جاوا و… استفاده کند.
  • ذخیره اطلاعات کاربران در دیتابیس توسط دستورات و خط کدهای توسعه او و پل ارتباطی‌اش با دیتابیس انجام می‌گردد.

توسعه دهنده: Full Stack:

  • مهارت‌های توسعه وب چندبخشی را می‌آموزد که شامل بک‌اند و فرانت می‌شود.
  • استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی دو زبان به‌اضافه دیتابیس بر عهده اوست.
  • زبان ارتباط با ماشین را می‌نویسد که همان سمت سرور است.
  • مسئولیت را در کل پروژه بر عهده می‌گیرد و حتی رابط کاربری را نیز او طراحی می‌کند.

آموزش‌های موردنیاز برای تبدیل‌شدن به توسعه دهنده فول استک

حال که با بررسی این نمودارهای محتوایی و توضیحات متوجه شده‌اید که برنامه نویسی فول استک چیست و برنامه نویس فول استک کیست؟ باید به موضوعاتی در مورد حیطه تحصیلات این توسعه دهنگان آشنا شویم. البته می‌گویند کسانی که در دانشگاه نرم‌افزار نمی‌خوانند و پس از آن این رشته را می‌آموزند صرفاً کدنویس‌های خوبی می‌شوند. درصورتی‌که شما می‌توانید بسیاری از این مهارت‌ها را در خارج از دانشگاه نیز به دست آورید.

نیاز است که توسعه دهنگان فول استک از هر نظر باهوش باشند. بتوانند مدیریت کنند. این رشته معمولاً تقاضای کار زیادی دارد و کارفرمایان ترجیح می‌دهند برای پروژه خود صرفاً به یک نفر اعتماد کنند. ضمن این که معمولاً استانداردهای خاصی برای تجربه کاری در زمینه فول استک وجود دارد که باید حتماً توسط توسعه دهنده آن رعایت شود.

تحصیلات

معمولاً شما برای فعالیت در این رشته نیاز به کاردانی علوم کامپیوتر، برنامه‌نویسی کامپیوتر، برنامه‌نویسی نرم‌افزار و یا رشته مرتبط با آن نیاز دارید. ممکن است برای اکثر مشاغلی که در حوزه فول استک به شما داده می‌شود به مدرک بیش از کاردانی نیاز نداشته باشید. ضمن این که برخی از توسعه دهندگان فول استک حتی ممکن است دکتری کامپیوتر داشته باشند که در این صورت برخلاف ایران در جهان هیچ اجباری در این مورد وجود نداشته باشد. آن‌ها یک هفته از شما به‌عنوان یک توسعه دهنده تازه‌کار آزمایشی تست می‌گیرند و در نهایت کاری که انجام می‌شود این است که یا قبول خواهید شد و یا نیاز به کسب علم بیشتر در زمینه توسعه فول استک دارید.

تجربه کاری

اما در نهایت راز نهفته در عملکرد عالی در برنامه نویسی فول استک چیست؟ ممکن است این برای شما سوال باشد. در این مورد باید بگوییم که شاید تجربه آن‌طور که بایدوشاید در فول استک اولویت اول نباشد. اما در نهایت انتظار نداشته باشید که یک شرکت به شما اجازه دهد با سه ماه کارآموزی بتوانید پروژه‌های بزرگ را مدیریت کنید.

در این مورد شما باید بتوانید ثابت کنید که قادر به توسعه هر دو سوی یک سایت هستید. به‌هرحال بهتر است ابتدا پروژه‌های جداگانه که دارای بخش بک‌اند و فرانت‌اند به‌عنوان سابقه کاری برای شما هستند را انتخاب کنید. برخی از کارفرمایان البته در خارج از ایران از شما می‌خواهند که در زبان‌های توسعه، کدنویسی و نشانه‌گذاری مانند ترکیب HTML , CSS و جاوا اسکریپت و همین‌طور سمت بک‌اند به‌صورت جداگانه هرکدام سه سال تجربه داشته باشید. علاوه‌برآن بتوانید از آخرین و جدیدترین فریمورک‌ها و کتابخانه‌ها نیز استفاده کنید.

مهارت‌ها و ابزارهای مورداستفاده توسط توسعه دهندگان وب Full Stack

مهارت‌ها و ابزارهای مورداستفاده توسط توسعه دهندگان وب Full Stack

اگر علاقه‌مند هستید که در حوزه موردنظر خودتان که فول استک است حرفه‌ای شوید مهم خواهد بود که بتوانید ترفندهای این حرفه را نیز یاد بگیرید. در این صورت رزومه شما تقویت شده و موجب می‌شود که مهارت‌های خود را بهتر به رخ کارفرما بکشید.

در این مورد شما می‌توانید:

  • زبان‌های برنامه‌نویسی فرانت‌اند مانند اچ‌تی‌ام‌ال، جاوا اسکریپت و CSS را از پایه بیاموزید و از فریمورک‌های مختلف استفاده کنید. اولین وب‌سایت خود را که نیاز به فرانت‌اند دارد طراحی کنید.
  • زبان‌های برنامه‌نویسی بک‌اند را انتخاب کنید و یکی از آن‌ها را بیاموزید. روبی، پایتون و پی اچ پی از جمله پر درخواست ترین‌ها هستند.
  • سیستم‌های کنترل داده مانند گیت‌هاب، رست فول و پروتکل‌های تحت وب را نیز بیاموزید.
  • به سراغ پایگاه‌های داده SQL و No SQL بروید.
  • طراحی گرافیک و مهارت‌های ارتباط بصری یا همان UI و UX را نیز به‌خوبی بیاموزید.
  • به سراغ آموزش وب سرور بروید. آپاچی، انجین ایکس و لایت اسپید از جمله پراستفاده‌ترین‌ها هستند.

ویژگی‌های مهم یک توسعه دهنده فول استک چیست؟

شما همین‌طور باید خلق‌وخوی مناسبی داشته باشید تا بتوانید یک پروژه را از کارفرما بگیرید. باید بیاموزید که برنامه نویس فول استک کیست و چه وظایفی برای او تعریف شده است. ضمن این که اگر عزم و اشتیاق به آموختن را نیز در خود نشان دهید و مدیریت زمانتان عالی باشد معمولاً می‌توانید به‌سرعت پروژه تحویل بگیرید و آن را انجام دهید.

در ادامه به چند فاکتور مهم در این حوزه می‌پردازیم.

مدیریت زمان

به‌هرحال توسعه دهنده فول استک وظیفه‌های زیادی در پروژه دارد و لازم است که بتواند دائم آن‌ها را پیش ببرد و وقت خود را مدیریت کند. علاوه‌برآن توانایی اولویت‌بندی از جمله کلیدی‌ترین، اساسی‌ترین و مهم‌ترین حوزه‌هایی است که برنامه‌نویس فول استک باید در آن عالی عمل کند.

ذهن کنجکاو

یک ذهن کنجکاو می‌تواند در طراحی فول استک یک سایت به بهترین شکل عمل کند. مثلاً اگر با یک فریمورک جدید روبرو می‌شود سعی کند آن را در پروژه پیاده‌سازی کند. اگر در دیتابیس به مشکل می‌خورد سعی کند که آن را برطرف کند.

تفکر خلاق

به‌هرحال حتی اگر یک کارگر معمولی هم باشید تفکر خلاق می‌تواند به داد شما برسد. باید بتوانید خارج از چهارچوب روتین شرکت‌ها برای سریع‌تر انجام‌دادن کارهای خود برنامه‌ریزی کنید و از چهارچوب‌ها، کدهای آماده در گیت‌هاب و آموزش‌ها برای پیش‌بردن پروژه خود استفاده کنید.

ارتباط شفاف با مدیر پروژه

در مورد این که توسعه دهنده فول استک تا چه حیطه‌ای باید به مدیر پروژه پاسخگو باشد در همان ابتدای کار به توافق برسید. سعی کنید همه چیز را منسجم پیش ببرید و ارتباطات نوشتاری، کلامی و همین‌طور سطح و حریم خود را نیز با مدیر پروژه مشخص کنید. زیر بار زورگویی برای پیش‌بردن پروژه نروید. در مقابل به تعهدات خود نیز عمل کنید.

برنامه نویس فول استک کیست

توسعه دهنده فول استک چقدر درآمد دارد؟

انتظار نداشته باشید به شما بگوییم که سطح درآمد و بالاترین رقم دریافتی برنامه نویسی فول استک چیست؟ در این مورد بهتر است بدانید که صنعت وب درحال‌رشد است و هر روز تکنولوژی‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود. ضمن این که در حال حاضر در یکی از ایالات کشور امریکا یک توسعه دهنده فول استک به‌صورت میانگین 75057 درآمد دارد. علاوه‌برآن رضایت شغلی در این حوزه فوق‌العاده بالا است و در نهایت ممکن است برخی از دریافتی‌های برنامه‌نویسان از طریق سیستم‌های مشخص در بانک انجام نشود و در نتیجه از نظر قانونی هم نمی‌توان آن را به‌عنوان دریافتی آن‌ها به‌صورت سالیانه در نظر گرفت. مثلاً ممکن است توسعه دهنده هزینه و دستمزد را از طریق ارز دیجیتال دریافت کند.

نحوه ورود به برنامه‌نویسی فول استک

اگر برای شما این پرسش مطرح است که چگونه می‌توانید در کم‌ترین زمان ممکن وارد این صنعت پرسود شوید و به شما به‌عنوان یک توسعه دهنده فول استک پروژه بدهند باید بگوییم که همه چیز بستگی به خودتان دارد. اما کم‌ترین زمانی که می توان در نظر گرفت 6 ماه است. باید بتوانید در دوره‌های تخصصی کدنویسی دستورات، سینتکس ها، زبان موردنیاز برای بک‌اند و همین‌طور سه زبان نشانه‌گذاری اصلی فرانت را بیاموزید. بخشی از طراحی فرانت نیز بستگی به خلاقیت و دانسته‌های شما در مورد قالب، UI و همین‌طور UX خواهد داشت.

نمی‌توان گفت که صرفاً یک کدنویس ماهر که به‌خوبی می‌تواند از دستورات، توابع و شرط‌ها استفاده کند می‌تواند یک طراح فول استک خوب هم باشد. فول استک بودن فارغ از بحث برنامه‌نویسی، آشنایی با الگوریتم، فلوچارت و توابع ریاضی در بعد دیگر، نیاز به خلاقیت، کارایی در طراحی قالب، گرافیک، فتوشاپ و دیگر ابزارهای مونتاژ تصویر نیز دارد. اما کسانی هستند که در عرض 10 هفته توانسته‌اند به سطح خوبی در طراحی و توسعه وب با رسته شغلی فول استک دولوپور برسند.

منبع: www.lewagon.com

یک پاسخ به “برنامه نویسی فول استک چیست؟”

  1. Avatar photo Maryam گفت:

    سلام
    خیلی ممنون از اطلاعاتی که در این زمینه در اختیار من قرار دادید .
    اگر امکانش هست منابع معتبر برای آموزش زبان ها و دستورات رو به ایمیل من ارسال کنید لطفا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *