دوره‌ های آموزشی نووا
مارس 19, 2022

آشنایی با زبان برنامه نویسی روبی (Ruby)

آشنایی با زبان برنامه نویسی روبی (Ruby)

زبان برنامه نویسی روبی یا به تلفظ برخی دیگر، رابی یک زبان محبوب، ساده و البته کاربردی و انعطاف‌پذیر می‌باشد. توسعه نرم‌افزار با زبان Ruby فوق‌العاده آسان است. به‌راحتی می‌توانید با استفاده از آن از ساختار شی گرایی استفاده کنید. برای اولین‌بار در سال 1993 از آن استفاده شد و این زبان بنا به مقاصد تابع نویسی و برنامه نویسی دستوری خلق شد. علاوه‌برآن ساختار این برنامه بنا به چیزی که خالقش گفت، نسخه پیشرفته‌تر از پایتون و پرل بود. البته ما در این مورد قضاوت نمی‌کنیم و بر عهده شما، اما در نهایت روبی می‌تواند یک گزینه فوق‌العاده برای توسعه نرم‌افزاری باشد. در حال حاضر جز 12 زبان برتر از نظر IEEE، مجمع بزرگ تحقیقات حوزه تکنولوژی و فناوری است. با استفاده از زبان کدنویسی روبی شم می‌توانید به‌راحتی برای وب و اپلیکیشن برنامه بنویسید.

البته لازم به ذکر است که اصلی‌ترین حوزه فعالیت زبان برنامه نویسی روبی در بک‌اند و ساختار توسعه صفحات وب پویا است. می‌توانید از فریم‌ورک قدرتمند آن استفاده کنید که در ادامه معرفی می‌کنیم. ضمن این که امکان کدنویسی سریع نیز به شما می‌دهد و البته زبان برنامه نویسی روبی چند عیب نیز دارد که آن‌ها را مرور می‌کنیم.

مهم‌ترین ویژگی‌های زبان برنامه نویسی روبی

معمولاً وقتی قصد معرفی یک زبان برنامه نویسی را داریم در خصوص مزیت‌ها و ویژگی‌های مثبت آن در مرحله اول صحبت خواهیم کرد. زبان برنامه نویسی روبی نیز از قاعده کلی برتری نسبت به بسیاری از زبان‌ها مستثنی نیست. اما در کل چند ساختار کلیدی در آن وجود دارد که سبب می‌شود ما آن را در لیست موفق‌ترین‌ها قرار بدهیم.

انعطاف بالا

این زبان به‌شدت کاربردی و انعطاف‌پذیر است. باتوجه‌به این که پیچیدگی خاصی در کدنویسی ندارد می‌توانید به زبان لاتین و چیزی نزدیک به صحبت‌کردن و محاوره با آن کد بنویسید. در واقع زبان برنامه نویسی روبی در این مورد تا حدودی شبیه به پایتون بوده و جز برترین زبان‌های سطح بالا است. نیازی به حفظ کردن کدهای سخت در زبان Ruby نیست.

شی گرایی

مورد بعدی که در مورد زبان برنامه نویسی روبی ما را شگفت‌انگیز کرد شی گرایی است. در واقع در بیشتر زبان‌های برنامه نویسی وجود دارد و می‌توانید برنامه را به بلوک‌های مختلف تقسیم‌بندی کنید. این حالت در شرایطی که برنامه نویسی برای شما در سطح وسیع سخت است و نمی‌توانید هم‌زمان داده‌ها، ورودی و خروجی‌ها را دریافت و مدیرتی کنید کاربردی است.

پارادایم در زبان برنامه نویسی روبی

پارادایم یا شیوه برنامه نویسی یک ساختار منحصربه‌فرد است که در بسیاری از زبان‌های امروزی وجود دارد. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، شما می‌توانید قدم‌به‌قدم متغیرها را در آن کنترل و اجرا کنید و همین‌طور در نهایت نتیجه‌ای که به دست می‌آورید چیزی است که شاید اگر بخواهید آن را در یک زبان ساده اجرا کنید باید فایل‌های زیادی را فراخوانی کنید و این برای شما دردسر زا خواهد بود.

متن‌باز و سریع!

زبان کدنویسی روبی متن‌باز است. یعنی با استفاده از آن می‌توانید هر چیزی را مطابق نیاز خود توسعه دهید، از امکان ایجاد و ویرایش در آن بهره بگیرید و همین‌طور خبری از محیط‌های بسته نیست. در نتیجه هزینه برنامه نویسی و توسعه برای شما کم‌تر می‌شود و برخلاف امکانات دات نت نیازی به پرداخت لایسنس و… ندارید. این زبان در حال حاضر به‌صورت رایگان در اختیار شماست و می‌توانید به‌راحتی و به‌صورت رایگان آن را روی پلتفرم‌های مختلف و سرویس‌های گوناگون هاستینگ پیاده‌سازی کنید.

همین‌طور پیشنهاد می‌کنیم: آشنایی با زبان برنامه نویسی سوئیفت – دنیای جذاب اپل

وکتور زبان روبی

اصلی‌ترین کاربردهای زبان Ruby

اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین حوزه استفاده از زبان برنامه نویسی روبی وب است. می‌توانید به‌راحتی بک‌اند سایت خود را با آن راه‌اندازی کنید. اگر درگیر استفاده از پی اچ پی، دات نت و پایتون هستید اما هنوز هیچ‌کدام را فرانگرفته‌اید. این زبان می‌تواند برای شما جذاب باشد. ضمن این که این زبان بر پایه اسکریپت‌نویسی برای سمت سرور است. یعنی کاربردی شبیه به پایتون و پرل دارد.

از طرفی اگر نگران سینتکس ها و دستورات این زبان هستید، باید بگوییم که چیزی شبیه به سی پلاس پلاس و پرل است. اگر قبلاً با زبان C++ کار کرده باشید به‌راحتی می‌توانید زبان برنامه نویسی روبی را بیاموزید. البته که سایت‌های بزرگ و پروژه‌های سنگین که نیاز به مدیریت دیتابیس‌های پیچیده دارند با این زبان قابل‌اجرا هستند. به‌عنوان‌مثال توییچ بر مبنای این زبان طراحی شده است که اگر با آن آشنا باشید می‌دانید که چقدر می‌تواند پروژه پیچیده و عجیبی باشد. به‌هرحال برای برنامه‌نویسان و متخصصین نرم‌افزار در حوزه وب کار را به‌مراتب آسان‌تر کرده است.

مهم‌ترین امکانات زبان برنامه نویسی روبی

از طرفی این زبان یک سری امکانات پایه دارد که شما در تمام نسخه‌ها می‌توانید از آن برای ساخت صفحات وب و ایجاد ارتباط با پایگاه‌داده، سرور و… استفاده کنید. این زبان امکان سربارگزاری عملگرها را دارد، در تمامی سیستم‌عامل‌هایی که از مرورگر وب پشتیبانی می‌کنند قابل‌اجرا است. ضمن این که کتابخانه و جامعه پشتیبانی فوق‌العاده بزرگ و جامعی دارد. فریم‌ورک روبی آن ریلز در حال حاضر یکی از شناخته‌شده‌ترین قالب‌ها و ساختارهای کدنویسی آن برای سمت سرور است. زبان کدنویسی روبی از iterators و closures پشتیبانی می‌کند و دارای امکان اتصال بومی از API به سرور و استفاده در نرم‌افزارهای تحت وب و… است.

همین‌طور پوسته تعاملی دارد و اگر مایل به یادگیری آن هستید پیشنهاد ما این است که به سراغ منابع جامع و خارجی بروید. همین‌طور دستورات در آن کوتاه است و به‌راحتی می‌توان این زبان را در پلتفرم‌های قابل‌حمل استفاده کرد.

فریم ورک روبی آن ریلز

جمع‌بندی نهایی

در نهایت این زبان به‌اندازه جاوا و سی قدرتمند و بی‌نظیر نیست. اما می‌توانید در گیت‌هاب به‌راحتی برای آن دستور و آموزش و همین‌طور سورس کد بیابید. زبان Ruby در بین زبان‌های پردرآمد در کشور امریکا جز اولین‌ها در کنار پایتون است. برای مهاجرینی که قصد کسب درآمد از طریق یادگیری یک زبان برنامه نویسی و اجرای پروژه‌های وب را دارند به طبع یکی از سه گزینه اول است. علاوه‌برآن این زبان آینده درخشانی دارد که ما انتظار داریم بیش‌ازپیش از سوی استارتاپ‌های بزرگ حمایت شود.

جالب است که بدانید در ساخت سایت‌های Airbnb، شاپیفای، بلومبرگ، گیت‌هاب، اسلاید شیر، توییچ و Xing از زبان برنامه نویسی روبی استفاده شده است که در نوع خود بی‌نظیر است. همان‌طور که می‌بینید این زبان قدرت اجرای پروژه‌های عظیم را نیز داراست و در صدر لیست بهترین‌ها در کشور ایالات متحده امریکا برای برنامه نویسی در سطح یک قرار گرفته است.

منبع: www.ruby-lang.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *