دوره‌ های آموزشی نووا
مارس 21, 2022

BackBone.JS چیست و چه کاربردی دارد؟

BackBone.JS چیست و چه کاربردی دارد؟

اگر برنامه‌نویس و طراح وب‌سایت و همین‌طور فرانت‌اند هستید، حتماً در مورد فریم ورک Backbone.js شنیده‌اید. چهارچوب جاوا اسکریپت بکبون در فرانت‌اند به شما اجازه توسعه کدهای جاوا اسکریپت را می‌دهد. می‌توانید به‌راحتی و با استفاده از آن صفحه‌های پویا و ساختاریافته‌ای را طراحی کنید. در واقع بر پایه MVC است و همیشه با فریم ورک انگولار جی اس مقایسه می‌شود.

اما به‌هرحال این دو تفاوت‌ها و هرکدام مزایای دارند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. ظاهر و رابط کاربری و همین‌طور در کنار آن تجربه کاربری امروزه برای توسعه دهندگان وب و مدیران پروژه اهمیت زیادی دارد. در نتیجه روی آن سرمایه‌گذاری ویژه‌ای می‌کنند. در این مورد می‌توان گفت که استفاده از جاوا اسکریپت بدون به‌کارگیری این کتابخانه‌ها تقریباً غیرقابل‌تصور است.

فریم ورک Backbone.js چه کاربردی دارد؟

با استفاده از فریم ورک BackBone.JS شما می‌توانید هر چیزی که از جاوا اسکریپت لازم دارید را روی وب‌سایت خود پیاده‌سازی کنید. در این چهارچوب جاوا اسکریپت از مدل، ویو، مجموعه، روتر، همگام‌سازی یا سینک و همین‌طور رویداد استفاده شده است. می‌توانید داده‌ها را با مدل و ساختار DOM پیاده‌سازی کنید. فریم ورک Backbone.js از طریق رویدادها ارتباط ایجاد می‌کند و به شما این اجازه را می‌دهد که کدها را تمیزتر و بهتر اجرا کنید. حتی فریم ورک بکبون، برای ساخت اپلیکیشن‌های موبایل نیز می‌تواند یک فریم ورک فوق‌العاده جاوا اسکریپتی باشد. درنهایت می‌توان برای افزایش تعداد خط‌های کد، نمایش انیمیشن و ساخت ریکوئست‌های حرفه‌ای از آن استفاده کرد.

چهارچوب جاوا اسکریپت بکبون

مزیت‌های کلیدی فریم ورک Backbone.js

البته تفاوت‌های اساسی میان فریم ورک Backbone.js و انگولار وجود دارد. اما در نهایت این فریم ورک به دلیل استفاده از توابع پیشرفته جاوا اسکریپت، روشی بی‌نظیر برای توسعه انواع اپلیکیشن‌های موبایلی و همین‌طور طراحی سایت آن هم در بخش فرانت‌اند است. کتابخانه‌های آن جامع بوده و همان‌طور که گفتیم شامل نماها، رویدادها، روتر و… است. با استفاده از آن می‌توانید یک وب اپلیکیشن نیز ایجاد کنید. بسیاری از شرکت‌های ایرانی و استارتاپ‌های داخلی از فریم ورک Backbone.js برای توسعه اپلیکیشن تحت وب استفاده کرده‌اند.

چهارچوب جاوا اسکریپت بکبون به‌صورت رایگان و متن‌باز در اختیار شما قرار می‌گیرد. بیش از صد پلاگین بی‌نظیر برای آن طراحی شده است که می‌توانید در سایت و در بخش طراحی تحت فرانت خود از آن استفاده کنید. فریم ورک Backbone.js همین‌طور از دیتا مدل پشتیبانی می‌کند و می‌توان داده‌های کاربر را در همان بخش کاربر به او نمایش داد و بازگرداند. ضمن این که به شما امکان توسعه اپ‌های سمت کاربر و نرم‌افزارهای موبایل را برای سازمان‌ها می‌دهد. بخصوص شرکت‌هایی که نیاز به ثبت‌نام در قالب وب اپلیکیشن دارند.

مشکلات چهارچوب جاوا اسکریپت بکبون

فریم ورک بکبون به طبع و مطابق انتظار مشکلات خاص خود را نیز داراست. مسیر معماری MVC آن، آن‌طور که بایدوشاید مشخص نیست. یعنی هنوز هم برای توسعه برخی از پروژه‌ها یک گزینه مبهم به‌حساب می‌آید. در نتیجه همین موضوع سبب می‌شود که بیشتر توسعه دهندگان و کسانی که سفارش پروژه می‌دهند، چهارچوب جاوا اسکریپت بکبون را رد کرده و به سراغ کتابخانه‌هایی نظیر انگولار جی اس و… بروند.

همین‌طور مشکل نشت حافظه در آن وجود دارد. اگر هنوز آن‌طور که بایدوشاید با دستورالعمل‌ها، داکیومنت‌ها و همین‌طور سینتکس های زبان جاوا اسکریپت آشنایی ندارید. معمولاً فریم ورک Backbone.js شما را دچار مشکل می‌کند. در نهایت بازدهی کمی دارد. یعنی خیلی به شما کمک نمی‌کند که کدنویسی بی‌دردسری انجام دهید. معمولاً کدهای جاوا اسکریپت توسعه فرانت‌اند کمی شلوغ و درهم است و در نتیجه این موضوع می‌تواند موجب سردرگمی در پروژه و مشکل در پیداکردن باگ شود.

همین‌طور در مورد فریم ورک مشابه جاوا اسکریپت بخوانید: Angularjs چیست؟ معرفی فریم ورک انگولار جی اس

فریم ورک Backbone.js مناسب چه پروژه‌هایی است؟

به‌طورکلی فریم ورک Backbone.js برای ایجاد صفحه‌های تحت وب و همین‌طور توسعه فرانت‌اند تک صفحه‌ای می‌تواند مناسب‌ترین باشد. اگر از یک ساختار ساده در پروژه استفاده شود می‌تواند منطقی‌ترین باشد. جالب است بدانید که در اوبر، رد دیت و همین‌طور لینکدین از آن استفاده شده است و یکی از قدرتمندترین‌ها در توسعه نرم‌افزارهای بزرگ به‌حساب می‌آید. برای نخستین‌بار در سال 2010 میلادی وارد جریان فریم ورک ها شد. فریم ورک Backbone.js یک نقطه قوت بسیار بزرگ دارد و آن هم مربوط به حجم کم آن است. این می‌تواند روی سئو و بهینه‌سازی وب‌سایت شما تأثیر بسزایی داشته باشد.

اگر قرار است از یک سیستم مدیریت محتوای اختصاصی استفاده کنید و یا فروشگاه اینترنتی راه‌اندازی کنید، حجم پایین فریم ورک بکبون می‌تواند نقطه اوج و امتیاز آن باشد. نمی‌توان دقیقاً گفت که این فریم ورک در چه مواردی می‌تواند فوق‌العاده‌ترین باشد؛ همه چیز بستگی به حوزه استفاده و میزان حرفه‌ای بودن خودتان در فرانت‌اند وب‌سایت دارد.

intro-collections

بهترین IDEها و محیط‌های توسعه بکبون

انتخاب IDE برای یادگیری یک زبان توسعه قطعاً مسئله مهمی است. شاید برای بسیاری از کسانی که قصد آموختن فریم ورک Backbone.js نیز یک دغدغه مهم باشد. در این مورد باید در نظر داشت که همه چیز به خودتان بستگی دارد. اما بد نیست نگاهی به پیشنهادهای ما بیندازید و دقت کنید که معمولاً این نرم‌افزارها به‌صورت کراس پلتفرم عرضه می‌شوند.

نت بینز

نت بینز یکی از بهترین محیط‌های کدنویسی برای جاوا اسکریپت است. به طبع می‌توانید در آن چهارچوب جاوا اسکریپت بکبون را نیز کدنویسی کنید. دقت نمایید که پیشنهاد دستورات و پیش‌بینی قدرتمندی نیز دارد و به‌طورکلی کار را برای شما آسان‌تر می‌کند.

IDE برای توسعه بکبون

اکلیپس

اکلیپیس نیز یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که قصد توسعه کدهای جاوا اسکریپت و فرانت‌اند وب‌سایت را دارند. این IDE برای نوشتن انگولار نیز می‌تواند مناسب باشد. به‌طورکلی این فریم ورک ها محیط‌های توسعه پیچیده و عجیبی نمی‌خواهند.

مایکروسافت ویژوال استودیو

ویژوال استودیو، یکی از قدرتمندترین، بهترین و پیشرفته‌ترین نرم‌افزارها و قوی‌ترین ابزارها برای توسعه تکنولوژی تحت وب است. در نتیجه شما می‌توانید برای ساخت صفحات بر پایه چهارچوب جاوا اسکریپت بکبون از آن استفاده کنید. البته در سال 2017 میلادی شرکت مایکروسافت، روی ویژوال استودیو، پشتیبانی از نود جی اس را نیز در دسترس قرار داده است. در نتیجه اگر در بک‌اند نیز علاقه‌مند به استفاده از جاوا اسکریپت دارید. پس می‌توانید ویژوال استودیو را برای صفر تا صد پروژه‌های خود استفاده نمایید. مطمئن باشید که این IDE یکی از جامع‌ترین‌ها است.

منبع: www.tutorialspoint.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *