دوره‌ های آموزشی نووا
مارس 26, 2022

فریم ورک ember.js – مزایا و معایب

فریم ورک ember.js – مزایا و معایب

فریم ورک ember.js یا همان چهارچوب امبر، یکی از محبوب‌ترین و بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که قصد برنامه‌نویسی در سمت فرانت‌اند را دارند و می‌خواهند یک اپلیکیشن و یا صفحه وب طراحی کنند. این فریم ورک یکی از رقبای انگولار به‌حساب می‌آیید. سرعت فوق‌العاده‌ای دارد و همین‌طور از سال 2011 تاکنون توانسته جای خود را در بین توسعه دهندگان پیدا کند. علاوه‌برآن یک سیستم فوق‌العاده متن‌باز است که تحت لیسانس MIT طراحی شده و با استفاده از آن می‌توان ساختار برنامه‌نویسی را به‌صورت یکپارچه پیاده‌سازی کرد.

به یاد داشته باشید که برنامه‌نویس‌ها باید به دنبال راه‌هایی برای بیشتر کردن سرعت پیشبرد پروژه و همین‌طور کم‌کردن میزان کدی که می‌نویسند باشند.

علاوه‌برآن یک موتور رندر فوق‌العاده قدرتمند در فریم ورک ember.js وجود دارد که می‌تواند حالت جفت سازی برای شما ایجاد کند. در نهایت فریم ورک ember.js مزایای زیادی دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

ویژگی‌های فریم ورک ember.js

به‌طورکلی این فریم ورک ابزارهای کاربردی وسیع و زیادی را برای توسعه جاوا اسکریپت در اختیار شما قرار می‌دهد. می‌توانید هرکدام از آن‌ها را برای نگهداشت و استفاده مجدد و فراخوانی به‌کرات سفارشی‌سازی کنید. فریم ورک ember.js همین‌طور در توسعه CSS و HTML ابزارهای قدرتمند و بی‌نظیر زیادی دارد و سرعت کار شما را تا دوبرابر نسبت به دیگر فریم‌ورک‌ها بالاتر می‌برد. کتابخانه ember.js از طرفی مناسب کسانی است که می‌خواهند URLها را مدیریت کنند و می‌توان در آن از نمونه‌های پیش‌ساخته‌ای استفاده کرد که به دلیل بهره‌گیری از به‌روزرسانی خودکار، مدل محتواها به‌راحتی سفارشی‌سازی می‌شود.

اگر تاکنون در توسعه بخش فرانت سایت خود نیاز به فایل‌های پرتعداد و زیاد و همین‌طور کدهای وسیع داشتید، فریم ورک ember.js تا حد زیادی می‌تواند این مشکل شما را حل کند.

معماری MVC فریم ورک ember.js

لازم به ذکر است که این فریم ورک از معماری MVC استفاده می‌کند. یکی از بهترین سیستم‌های گسترده در زمینه توسعه الکترونیک است. این پلتفرم حتی در سمت بک‌اند و کلاینت نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این معماری بر پایه فریم ورک ember.js، یک نوع کنترل‌کننده وجود دارد که می‌توان از آن برای ذخیره‌سازی داده‌ها استفاده کرد. این داده‌ها را می‌توان روی یک‌لایه به اسم View به نمایش قرارداد.

داده‌های فریم ورک ember.js نسبت به انگولار می‌تواند بهینه باشد، البته به شرطی که طرز کار با آن را بلد باشید. ضمن این که جامعه بزرگ و فوق‌العاده توسعه را دارا می‌باشد. اگر در توسعه سمت فرانت با این زبان دچار مشکل شدید، به‌راحتی می‌توانید از سایت‌ها و فروم‌هایی که آموزش‌های زیادی را در این مورد قرار می‌دهند استفاده کنید. به طبع محدودیت آن نسبت به انگولار در این مورد بیشتر است. اما آن‌طور که فکر می‌کنید در جامعه پشتیبانی ضعیف نیست و یکی از بهترین‌ها به‌حساب می‌آید.

معماری MVC فریم ورک ember.js

چرا چهارچوب امبر محبوب است؟

ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که چرا با وجود فریم‌ورک‌های فوق‌العاده برای جاوا اسکریپت مثل انگولار باید به سراغ گزینه‌های دیگر برویم. فریم ورک ember.js توانایی‌های زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم داشت. اولین موضوع این است که اگر فریم ورک شما باید بروز باشد و بتواند از آخرین نسخه پایدار جاوا اسکریپت استفاده کند. قطعاً نمی‌توان هیچ موردی را به‌جای فریم ورک ember.js معرفی کرد. اگر به دنبال یک جامعه آماری و پشتیبانی فوق‌العاده و بزرگ‌تر هستید. قطعاً می‌تواند نیازهای شما را در سطح وسیعی برآورده کند.

ضمن این که اگر در آینده توسعه وب به دنبال موضوعات کامپوننت هستید، ما نمی‌توانیم هیچ گزینه دیگری به جز فریم ورک ember.js را به شما پیشنهاد کنیم. کتابخانه ember.js سازگاری رو به عقب را به‌خوبی پیشنهاد می‌کند. اگر می‌خواهید فریم ورک شما ویژگی‌های عالی معماری MVC را درون خود جای‌داده باشد و به‌نوعی توسعه محور و وب کامپوننت باشد، مجدداً گزینه‌ای که ما به‌عنوان افرادی که در این حوزه باسابقه بوده‌اند پیشنهاد می‌کنیم، چهارچوب امبر می‌باشد.

امکانات فریم ورک امبر جی اس

البته لازم است که اشاره‌ای داشته باشیم به عمده‌ترین امکانات و ویژگی‌های مثبت فریم ورک ember.js. اولین موضوعی که به آن اشاره می‌کنیم. CLI است.

Ember CLI

در واقع شما با استفاده از این ساختار می‌توانید به‌راحتی از یک چهارچوب آزمایشی قدرتمند، سرویس کامپایل برای جدیدترین سینتکس های جاوا اسکریپت، سیستم بلو پرینت داخلی و خارجی برای توسعه مدل، کنترلر، کامپوننت و قسمت‌های دیگر استفاده کنید. ضمن این که این سیستم از مدیریت دارایی‌ها پشتیبانی می‌کند و کنترل ورژن را بر عهده دارد. در نهایت عملکرد آن نیز بر مبنای Add-Oneهایی که دارد بسیار بهینه‌تر است و می‌توانید از کافی اسکریپت نیز استفاده کنید.

Templating Engine

خاصیت بعدی که لازم دیدیم در مورد آن صحبت کنیم امکان استفاده از یک موتور فوق‌العاده قدرتمند برای قالب‌سازی است. می‌توانید از اچ‌تی‌ام‌ال های ایستایی که در اختیار شما قرار می‌دهد استفاده کنید و محتوای داینامیک توسعه دهید. ضمن این که اکستنشن‌های زیادی برای فریم ورک ember.js ایجاد شده‌اند که پس از نصب و دانلود آن روی سرور و یا کامپیوتر شخصی خود می‌توانید از آن‌ها بهره‌برداری کنید. مطمئن باشید که سرعت توسعه وب و اپلیکیشن شما به‌وسیله این سیستم تا چندبرابر افزایش می‌یابد.

Routing

چهارچوب امبر همین‌طور امکان تأثیرگذاری مستقیم روی URL وجود دارد. چگونگی تحویل آن به کاربر در سمت سرور تا کلاینت نیز توسط این سیستم مدیریت می‌شود. به‌جای این که درخواست به یک صفحه مجزا داده شود، می‌توان سرعت وب‌سایت را تا چندبرابر بالاتر برد و به‌راحتی این کار را در یک محیط توسعه مانند CDN در مدت‌زمان کوتاه‌تری انجام داد. قطعاً این یکی از بهترین امکاناتی است که این سیستم در اختیار شما قرار می‌دهد.

همین‌طور بخوانید: BackBone.JS چیست و چه کاربردی دارد؟

معماری MVC فریم ورک ember.js

چرا از فریم‌ورک‌ها استفاده کنیم؟

به‌طورکلی چند نکته اصلی وجود دارد که شما را مجاب می‌کند بدون استفاده از فریم ورک در سمت فرانت‌اند و بخصوص جاوا اسکریپت کد نزنید. اولین موضوع این است بسیاری از صفحات و ساختارهایی که شما نیاز دارید از قبل ساخته شده است. چرا کدی را توسعه دهید که بارها نوشته شده است و حتی می‌تواند یک روز از وقت شما را بگیرد.

به‌طورکلی در فریم ورک ember.js از فانکشن‌ها و توابع زیادی استفاده شده است که گاهی واقعاً به درد شما نمی‌خورند. در این صورت می‌توانید از فریم‌ورک‌های بهینه استفاده کنید. نباید کدهایی که دیگران نوشته‌اند را در اینترنت کپی کنید. به‌جای آن می‌توانید از اسناد معتبری که از طریق وب‌سایت رسمی چهارچوب امبر دانلود می‌کنید، استفاده نموده و آن‌ها را روی پروژه‌های خود استفاده کنید. در این صورت سرعت اجرای پروژه شما در فضای هاستینگ و سرور نیز تا چندبرابر بالاتر می‌رود. ضمن این که شما با استفاده از فریم‌ورک‌ها می‌توانید کارهای بیشتری را با نوشتن کدهای کم‌تر انجام دهید و به‌راحتی آن‌ها را فراخوانی کنید.

درصورتی‌که از فریم‌ورک‌ها استفاده کنید، دیگر نیاز به کدهای طولانی جاوا اسکریپت با نام‌های عجیب‌وغریب ندارید. ضمن این که اگر هنوز در توسعه وب حرفه‌ای نیستید، امکاناتی که فریم ورک ember.js و دیگر فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت در اختیار شما قرار می‌دهند به دادتان می‌رسد. بر اساس زبان‌های مختلفی که قرار است در توسعه وب استفاده کنید. به‌طورکلی این شانس را دارید که به‌راحتی بخش فرانت‌اند خود را چند قدم جلوتر ببرید.

چهارچوب امبر

چگونه فریم ورک جاوا اسکریپت بیاموزیم؟

به‌طورکلی برای یادگیری فریم‌ورک‌های جاوا اسکریپت شما نیاز به چیز زیادی ندارید. در نهایت لازم است که در قدم اول زبان‌های نشانه‌گذاری HTML و CSS را بیاموزید. سپس سعی کنید که هر دوی آن‌ها را در یک پروژه استفاده کنید. از پروژه‌های دیگر نمونه‌برداری کنید. احتمالاً پس از مدتی متوجه این مسئله می‌شوید که پروژه شما یک ساختار بزرگ برای توسعه کم دارد که در این حین متوجه اهمیت فریم ورک ember.js و یا هر نوع فریم ورک دیگر که بر پایه جاوا اسکریپت طراحی شده است خواهید شد.

درصورتی‌که هنوز زبان سمت سرور و بک‌اند دیگری نیاموخته‌اید، به شما پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به زبان برنامه‌نویسی نود جی اس بیندازید که یکی از قوی‌ترین، بهترین و سریع‌ترین گزینه‌ها در حوزه وب است. سایت‌های زیادی نیز بر پایه آن طراحی شده‌اند و ما آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

جمع‌بندی نهایی

تعداد فریم‌ورک‌هایی که برای طراحی وب، اپلیکیشن و توسعه صفحات ایجاد شده و طراحی گردیده است بسیار زیاد است. ازاین‌رو می‌توان از یکی از آن‌ها استفاده کرد و البته دیگر نیاز به گزینه‌های دیگر نیز نخواهد بود. اما به‌هرحال چهارچوب امبر یکی از قدرتمندترین‌ها و سریع‌ترین‌ها است. اما در پیش و روی خود رقبایی مانند ری اکت و انگولار را دارد.

به‌طورکلی نمی‌توان آن را در اولویت اصلی برای توسعه‌دهندگانی قرارداد که قبلاً با فریم‌ورک‌های دیگر جاوا اسکریپت کارکرده‌اند. اما به‌طورکلی یکی از بهترین‌ها است و می‌تواند به دلیل بهره‌گیری از حالت MVC امکانات زیادی به شما بدهد و شما را در توسعه صفحات وب پشتیبانی کند. علاوه‌برآن می‌توانید به‌راحتی از توسعه دهندگان دیگر در جامعه‌های آماری و همین‌طور وب‌سایت‌های آموزشی برای پیشبرد پروژه‌های خود کمک بگیرید. مطمئن باشید که استفاده از یک فریم ورک در جاوا اسکریپت می‌تواند بهره‌وری پروژه و وب‌سایت یا حتی وب اپلیکیشن شما را تا 90 درصد افزایش دهد. این موضوع روی سئو، بهینه‌سازی وب‌سایت و رشد در گوگل نیز تأثیر می‌گذارد. به‌ طورکلی بهتر است برای شروع برنامه نویسی وب یک فریم‌ورک جاوا اسکریپت بیاموزید. می‌تواند در پروژه‌های بزرگ به شما کمک‌های زیادی بکند. همین‌طور اگر توسعه‌دهنده وب‌اپلیکیشن هستید حتما به این فریم‌ورک‌ها نیاز دارید. در نهایت این فریم‌ ورک یکی از کامل‌ترین، سریع‌ترین و بهینه‌ترین‌ها در مقابل ری اکت، انگولار و… است.

منبع: emberjs.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *