دوره‌ های آموزشی نووا
مارس 27, 2022

چرا برنامه نویسی پایتون یاد بگیریم؟

چرا برنامه نویسی پایتون یاد بگیریم؟

معمولاً برای کسانی که به دنبال یادگیری برنامه‌نویسی هستند این سوال مطرح شود که کدام زبان بهتر است. می‌خواهند دلایل یادگیری پایتون را بدانند و یا اصلاً برایشان این موضوع دغدغه باشد که چرا پایتون یاد بگیریم. چه اصراری وجود دارد که این زبان می‌تواند آینده‌دار باشد و آیا برای این موضوع هیچ سند و مدرک دقیقی وجود دارد؟ در ادامه ضمن توضیحاتی کامل در خصوص این که چرا پایتون قوی است، در خصوص دلایل یادگیری زبان پایتون نیز به طور مفصل گفتگو می‌کنیم.

این روزها همه در مورد یادگیری پایتون صحبت می‌کنند. زبانی که در حوزه‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد و به معنای واقعی کلمه یک زبان کراس پلتفرم و مولتی پلتفرم است. به طور تصاعدی در زمینه یادگیری ماشین، هوش مصنوعی، توسعه وب و … پیش می‌رود و به دلیل این که سرعت مناسبی نیز در اجرای پروژه‌های بزرگ دارد همواره توسط شرکت‌های توسعه‌دهنده بزرگ نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

در پاسخ به این پرسش که چرا پایتون یاد بگیریم باید گفت که این زبان در درجه اول برای یادگیری، خواندن و نوشتن فوق‌العاده آسان و به زبان انسان و سطح بالا نزدیک است. دستورات آن درست مثل محاوره لاتین نوشته می‌شود و در شرکت‌های بزرگ نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد. نمی‌توان قدرت پردازش زبان‌های بزرگ را تست کرد مگر شرکت‌هایی مثل گوگل، مایکروسافت و… در پروژه‌های خود از آن استفاده کنند. اگر به دنبال دلایل یادگیری پایتون با ما همراه باشید.

مهم‌ترین دلایل یادگیری پایتون

البته که زبان برنامه‌نویسی پایتون برای یادگیری عالی است. حتی اگر کسی از دستور کار توسعه برنامه‌نویسی، الگوریتم، فلوچارت و… آگاهی زیادی هم نداشته باشد می‌تواند وارد حوزه پایتون شود. پایتون روی تمامی سیستم‌عامل‌ها حتی موبایل نیز به‌راحتی اجرا می‌شود. البته قرار نیست دلایل یادگیری پایتون را به‌صورت متن پیوسته ادامه دهیم. پیش‌تر به‌صورت لیست وار در خصوص دلایل یادگیری پایتون صحبت خواهیم کرد.

پیش از هر چیزی باید بدانید که:

  • برنامه‌نویسی پایتون چیست؟
  • چرا باید برنامه‌نویسی پایتون را یاد بگیریم؟
  • زبان پایتون کاربردهای وسیعی دارد و متنوع است.
  • پایتون سریع‌ترین زبان برنامه‌نویسی درحال‌رشد است
  • زبان برنامه‌نویسی پایتون تقاضای شغلی فوق‌العاده‌ای دارد و توسط فریلنسرها استفاده می‌شود.
  • این زبان برای خواندن، نوشتن و یادگیری ایده‌آل‌ترین است.
  • توسعه دهندگان زبان پایتون کسب درآمد خوبی دارند.
  • پایتون یک جامعه حمایتی یا همان کامیونیتی بی‌نظیر دارد.
  • در طراحی وب چرا پایتون بیاموزیم؟

آیا علاقه‌مند به بررسی دلایل یادگیری پایتون هستید؟ در ادامه با ما همراه باشید.

زبان برنامه‌نویسی پایتون چیست؟

اولین پرسشی که پیش از مواجه شدن با دلایل یادگیری پایتون و این که چرا پایتون یاد بگیریم برای شما ایجاد می‌شود این است که واقعاً این زبان چیست و چه سر و جادویی درون خود دارد؟ در این مورد باید بدانید که این زبان سطح بالا است. برای مهندسی نرم‌افزار به‌صورت همه‌منظوره قابل‌استفاده است، می‌توانید به‌راحتی در سمت سرور پردازش‌های موازی را برای دادن اطلاعات به کاربر انجام دهید. تعامل با پایگاه‌داده در آن فوق‌العاده آسان است و از طرفی می‌توان در علم و داده‌های گسترش‌یافته نیز از آن استفاده کرد.

پایتون در اواخر دهه 80 میلادی به وجود آمد و در چند دهه در کنار دیگر زبان‌های سمت سرور مانند جاوا، سی و سی پلاس پلاس قرار گرفت و حالا یکی از پراستفاده‌ترین‌ها است. اگر برای شما این مسئله مطرح است که چرا پایتون بیاموزیم؟

همین‌طور مرتبط با این موضوع، مطالعه فرمایید: پردرآمد ترین زبان‌های برنامه نویسی 2022 کدامند؟

چرا پایتون یاد بگیریم – مزیت بزرگ پایتون

نام پایتون از یک گروه کمدی بریتانیایی برداشته شده و البته اشاره مستقیم به مار پیتون دارد. اما در نهایت این زبان متن‌باز است. شاید اصلی‌ترین دلیلی که موجب می‌شود ما به ضرس قاطع به شما بگوییم که چرا پایتون یاد بگیریم این است که متن‌باز بوده و به‌راحتی قادر به ایجاد تغییر درون آن هستید. ضمن این که جامعه فوق‌العاده قدرتمندی در گیت‌هاب و… در انتظار شماست. می‌توانید آموزش‌های زیادی را برای پایتون در یوتیوب و رسانه‌های ویدئویی بیابید. اگر هنوز برای شما سوال است که عمده‌ترین دلایل یادگیری پایتون چیست باید به این موضوع اشاره کنیم که مدل‌سازی، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، امکان استفاده از هوش مصنوعی و همین‌طور کتابخانه‌های وسیع در آن فوق‌العاده سریع و آسان است.

در نهایت اگر دلایل یادگیری پایتون برای شما قانع‌کننده است باید بدانید که این زبان برای وب نیز می‌تواند جایگزین خوبی برای پی اچ پی، نود و حتی دات نت باشد.

دلایل 6 گانه یادگیری پایتون

در ادامه ضمن ادامه مبحث پرسش‌وپاسخ چرا پایتون یاد بگیریم در خصوص ویژگی‌های مهم، مفید و مؤثر آن صحبت خواهیم کرد.

1 – کاربردهای پایتون متنوع است

اگر بخواهیم در مورد این صحبت کنیم که چرا پایتون یاد بگیریم بهتر است نخست به زمینه‌های استفاده آن اشاره داشته باشیم. اول این که پایتون را میت وان در داده‌کاوی، علم داده، هوش مصنوعی، توسعه فریمورک‌های تحت وب، طراحی سایت، سیستم‌های جاسازی، برنامه‌های کاربردی طراحی گرافیک، بازی‌سازی، توسعه شبکه و برنامه‌ها، تست و اسکریپت‌نویسی و حتی اتوماسیون‌های اداری استفاده کرد. ضمن این که پایتون به‌عنوان یک جایگزین فوق‌العاده ساده برای زبان‌های علم مانند R و C و حتی جاوا می‌تواند برای شما ایده‌آل باشد. اگر علاقه‌مند به یادگیری زبان بر پایه علم داده‌کاوی هستید، قطعاً پایتون از هر نظر می‌تواند گزینه بهتری نسبت به دیگر رقبا باشد. چون به زبان انسان نزدیک‌تر است و در واقع در دسته‌بندی سطح بالا قرار می‌گیرد.

همین‌طور از جمله مهم‌ترین دلایل یادگیری پایتون می‌توان به امکان استخراج داده‌ها در اسکریپت‌نویسی اشاره کرد. می‌توانید به‌راحتی حتی اپلیکیشن‌های تحت وب، موبایل، ویندوز و… را به‌وسیله امکان چند سکویی آن توسعه دهید.

پایتون در استک اور فلو

2- امکان استفاده در علم داده و زبان ماشین

از طرفی شما می‌توانید به‌صورت ویژه‌ای از زبان برنامه‌نویسی پایتون در علم داده استفاده کنید. البته این حوزه تحت تسلط زبان آر قرار گرفته است. اما ازآنجایی‌که کدهای پایتون آسان‌تر، قابل تبدیل تر و همین‌طور مقیاس‌پذیرتر است تمرکز روی آن خواهد بود. به‌ویژه در میان متخصصان این حوزه افرادی وجود دارند که در سطح حرفه‌ای ریاضی و آمار قرار ندارند. اما به دلیل استفاده از زبان پایتون و ارتباط آن با توسعه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی و یکپارچگی می‌توانند به‌راحتی خروجی بگیرند.

در ادامه بررسی دلایل یادگیری پایتون لازم است در مورد چند سال اخیر صحبت کنیم. این زبان برای تجزیه، تحلیل داده‌ها و یادگیری زبان ماشین فوق‌العاده است. می‌توانید از امکانات قدرتمند آن برای درک سریع‌تر کدها استفاده کنید. ضمن این که برای کدگذاری، یادگیری API ها، ایجاد فریمورک‌ها و همین‌طور توسعه علم همه ابزارها از قبل آماده است. این کتابخانه‌ها به توسعه دهندگان این امکان را می‌دهند که داده‌های بزرگ را با سرعت بیشتری تجزیه تحلیل کنند و علاوه‌برآن بدون این که نیاز باشد نکات پیچیده‌تری را بیاموزند، بتوانند در مقابل کسانی که زبان R را آموخته‌اند در پروژه‌های میدانی قد علم کنند. حتی این زبان یک ساختار پرسرعت برای ایجاد دیتابیس نیز در خود جای‌داده است.

کاربرد زبان پایتون در صنایع مختلف – از دلایل یادگیری پایتون

اگر سخت قانع می‌شوید و هنوز این پرسش برای شما مطرح است که چرا پایتون یاد بگیریم، باید بگوییم که این زبان تقاضای زیادی در صنعت دارد و می‌توان از آن در شرکت‌ها برای ایجاد فرم‌های استخدام تحت وب، مدیریت و حسابداری، خدمات مالی، بازاریابی، آموزش و… استفاده کرد. کسب‌وکارها می‌توانند برای تحلیل گسترده صفحات خود از این سیستم استفاده کنند. حتی امکان استفاده از اکسل به‌عنوان پایگاه‌داده برای نرم‌افزارهای این شرکت نیز وجود دارد.

در نهایت پایتون و سایت آن داستان‌های جالبی در مورد شرکت‌هایی که توانسته‌اند با استفاده از پایتون پروژه‌های خود را مدیریت کنند نیز به شما معرفی می‌کند. جالب است بدانید که یکی از سیستم‌های اتوماسیون ناسا نیز توسط پایتون طراحی شده است. این طراحی و توسعه نرم‌افزاری مدت‌زمان 1 سال به طول انجامید. درصورتی‌که این پروژه تحت زبان‌های دیگر اجرا می‌شد این می‌توانست طولانی‌تر باشد. در نتیجه سرعت پایتون یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن اشاره داشت.

شرکت‌های استفاده‌کننده از پایتون

یکی از فکت‌های مهم برای کسانی که درگیر دلایل یادگیری پایتون هستند این خواهد بود که چه شرکت‌هایی از این زبان استفاده می‌کنند و چه پروژه‌هایی را می‌توان مبتنی بر آن اجرا کرد. در این مورد باید بدانید که پایتون یک نرم‌افزار عالی برای نمونه‌سازی استارتاپ‌ها است. می‌توان با استفاده از آن MVP خلق کرد. ضمن این که به‌عنوان یک زبان مقیاس پذیر، پایتنون در بزرگ ترین، پیچیده ترین و مهم‌ترین شرکت ها استفاده می‌شود.

نتفلیکس یکی از مشتریان پروپاقرص این زبان است که از شبکه تحویل محتوا یا CDN مبتنی بر این سیستم استفاده می‌کند. گوگل نیز برای برنامه‌نویسی به پایتون علاقه دارد. مدیر توسعه و تحقیقات گوگل در این مورد می‌گوید که پایتون در ابتدا بخشی مهمی از گوگل بوده و همچنان که این سیستم و موتور جستجو رشد می‌کند، پایتون نیز در کنار آن باقی می‌ماند. امروزه ده‌ها مهندس نرم‌افزار گوگل از زبان پایتون برای توسعه بخش‌های مختلف استفاده می‌کنند. پیتر نوریگ در این مورد می‌گوید که پایتون برای ما مهم است و به دنبال توسعه دهندگان بیشتری برای این زبان هستیم. بر اساس تحقیقات مؤسسات علمی، 67 درصد از شرکت‌هایی که از پایتون استفاده می‌کنند کم‌تر از 50 میلیون دلار، 9 درصد در سطح متوسط بین 50 تا هزار و 17 درصد نیز درآمد بیش از 1000 میلیون دلار دارند.

حتی اگر قصد داشته باشید برای گوگل هم کار کنید شما نیاز به این زبان دارید. در نتیجه احتمالاً درک کرده‌اید که دلایل یادگیری پایتون چرا تا این حد وسیع است.

مشتریان پایتون!

3 – سریع‌ترین زبان برنامه‌نویسی درحال‌رشد

موضوع بعدی و از جمله مهم‌ترین دلایل یادگیری پایتون این است که این زبان به‌سرعت فوق‌العاده‌ای رشد می‌کند. در کاربردها و صنایع مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد. می‌توان استفاده وسیع از آن در یادگیری زبان ماشین و اسمبل، هوش مصنوعی و وب را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات دانست. از طرفی استک اور فلو با تجزیه بازدیدکنندگان خود در مقابل این پرسش که چرا پایتون عالی است، یک جدول به نمایش درآورده است و نشان می‌دهد که به دلیل نیاز بالای بازار کار، زبان پایتون ایده‌آل‌ترین است.

پایتون در دنیا تقاضای شغلی زیادی دارد. برنامه‌نویسان پایتون با افزایش سرعت رعدآسای تقاضا، توانسته‌اند جایگاه دوم در لینکدین را دریافت کنند. این رده‌بندی در سال 2020 میلادی بروز شده و نشان می‌دهد که بازار ایالات متحده امریکا تا 11 درصد به این زبان نیاز دارد. البته این زبان شامل نمودار بسیاری از کشورها نمی‌شود. در کشورمان نیز مدام در مورد این که چرا پایتون یاد بگیریم صحبت می‌شود. باید بدانید که این زبان به شما امکان استفاده از پایگاه‌های داده منعطف و قدرتمند را نیز می‌دهد.

پردرخواست ترین زبان های برنامه نویسی

4 – خواندن، نوشتن و آموزش پایتون آسان است

منطقی‌ترین دلیلی که می‌توانیم به افراد تازه‌کارها توصیه کنیم این است که پایتون با یک هدف خاص برای خلاص شدن از پیچیدگی‌های زبان سی و … طراحی شده است. در رتبه‌بندی‌های انجام شده، در کشور امریکا، زبان برنامه‌نویسی پایتون پس از اچ‌تی‌ام‌ال ساده‌ترین است. البته بدانیم که اچ‌تی‌ام‌ال یک زبان برنامه‌نویسی نیست و صرفاً برای نشانه‌گذاری صفحه و محتوای تحت وب مورداستفاده قرار می‌گیرد. ضمن این که به دلیل خوانایی بالایی که دارد به‌راحتی می‌توانید داکیومنت کدهای آماده را بخوانید و در نتیجه سریع‌تر آموزش ببینید.

در بسیاری از زبان‌ها شما برای دستور معروف Hello Wlord نیاز به حداقل 3 خط کدنویسی دارید. درصورتی‌که در پایتون این کار صرفاً با یک خط کدنویسی قابل انجام است. علاوه‌برآن سینتکس های پایتون فوق‌العاده کارآمد و بهینه هستند و یک زبان تفسیری ایده‌آل است.

احتمالاً این پرسش مطرح می‌شود که در مقابل زبان‌هایی مانند جاوا، سی پلاس پلاس و… چرا پایتون بیاموزیم؟ باید بگوییم که شما می‌توانید در این سیستم بدون این که نیاز باشد کل کد را اجرا کنید، با تفسیر لحظه‌ای متوجه این موضوع شوید که کجا چه بخشی را جا انداخته‌اید و یا مثلاً کد شما ناقص است.

پایتون پس از راست و تایپ اسکریپت در رتبه سوم بهترین و محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی Stack Overflow قرار گرفته است. امروزه مهندسان نرم‌افزار در هر سن و شغلی می‌توانند وارد حوزه پایتون شوند و از آن استفاده کنند.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری
محبوب ترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری بین توسعه دهندگان

5 – توسعه دهندگان پایتون، پول زیادی به دست می‌آورند

شلیک آخر ما برای کسانی که هنوز قانع نشده‌اند و یکی از مهم‌ترین دلایل یادگیری پایتون، پول است. توسعه دهندگان پایتون از جمله پردرآمدترین‌ها در علم داده، یادگیری ماشین و توسعه وب هستند. به طور متوسط یک توسعه‌دهنده پایتون در کشور امریکا 119082  دلار درآمد دارد. علاوه‌برآن میانگین حقوق از سال 2017 تا 2020 میلادی نشان می‌دهد که پایتون به طور مداوم در بین 3 زبان برتر پول‌ساز قرار گرفته است.

 PayScale.com نیز در آمار خود در مورد پایتون می‌گوید که یک برنامه‌نویس بامهارت معمولی می‌تواند به‌عنوان یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار در یک تیم فعالیت کند. البته سطح درآمد توسعه دهندگان حرفه‌ای نیز می‌تواند بیشتر از این رقم باشد.

درآمد پایتون
درآمد توسعه دهندگان پایتون در حوزه های مختلف

6- جامعه حمایتی قدرتمند پایتون!

برای برنامه‌نویسی، یادگیری و همین‌طور توسعه و پیشرفت در یادگیری یک زبان شما نیاز به یک جامعه حمایتی یا همان کامیونیتی خواهید داشت. در مورد پایتون و دلیل استفاده از آن و محبوبیتش باید خاطرنشان شویم که Stack Overflow همواره پشتیبان شما است. علاوه‌برآن در گیت‌هاب نیز بیش از 1.5 میلیون کد مربوط به این زبان ذخیره شده‌اند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. جالب است بدانید که پایتون دومین مخزن بزرگ توسعه در گیت‌هاب را از آن خودکرده است.

نگران نباشید اگر هنوز برای شما این موضوع مطرح است که چرا پایتون یاد بگیریم، باید بگوییم وب‌سایت‌های ایرانی زیادی نیز در زمینه ارائه آموزش‌های تحت وب، علم داده، هوش مصنوعی و… برای پایتون فعالیت می‌کنند. حتی در یوتیوب و کانال‌های فارسی نیز به‌راحتی می‌توانید برای این زبان‌آموزش های کامل و نسبتاً خوبی پیدا کنید.

محبوب ترین زبان های برنامه نویسی در گیت هاب
جایگاه پایتون در شبکه اجتماعی توسعه دهندگان گیت هاب

پکیج‌های متن‌باز از جمله کلیدی‌ترین دلایل یادگیری پایتون

از طرفی پکیج‌های متن‌باز، فریمورک‌ها و همین‌طور کتابخانه‌ها و محیط‌های توسعه زیادی نیز برای پایتون در اینترنت موجود است. مثلاً اگر قصد برنامه‌نویسی به‌صورت تحت وب توسط پایتون را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً در مورد فریمورک جنگو بیشتر بیاموزید. در نهایت پایتون همواره درحال‌رشد است و ما انتظار داریم در آینده‌ای نه‌چندان دور بتواند به‌راحتی جای زبان‌هایی نظیر جاوا، پی اچ پی، دات نت و… را بگیرد و یکی از بزرگ‌ترین رقبای زبان‌های علم و هوش مصنوعی شود.

برای یادگیری پایتون کار سختی ندارید، می‌توانید به‌راحتی یک محیط توسعه و IDE برای آن روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، مکینتاش، لینوکس، اندروید و… راه‌اندازی کنید. حتی در توسعه سرور و وب نیز به‌راحتی امکان استفاده از آن در سرورهای لینوکسی را دارید و از این نظر یک‌قدم جلوتر هستید. البته بهتر است که پیکربندی سرور را خودتان انجام دهید و همه چیز را به‌صورت شخصی‌سازی‌شده پیش ببرید.

جمع‌بندی مبحث دلایل یادگیری پایتون

در این مقاله در خصوص این موضوع که چرا پایتون یاد بگیریم صحبت کردیم و به این موضوع پرداختیم که پایتون یک زبان آینده‌دار، درآمدزا چه برای کسانی که قصد کسب درآمد در ایران را دارند و چه برای کسانی که می‌خواهند مهاجرت کنند و از طریق توسعه نرم‌افزار این کار را انجام دهند می‌باشد. در نهایت این زبان جامعه پشتیبانی قدرتمندی دارد و از نظر سرعت و یادگیری نیز در وضعیت فوق‌العاده است.

فراموش نکنید که زبان برنامه‌نویسی پایتون را می‌توانید برای طراحی سایت به‌جای پی اچ پی، برای ساخت اپلیکیشن‌های تحت وب و کامپیوتر به‌جای زبان‌هایی نظیر جاوا و دات نت، برای علم به‌جای زبان  R استفاده کنید. موضوع مهم این است که پایتون ساده است. محدودیت سنی خاصی برای یادگیری آن وجود ندارد و از هر نظر می‌تواند پاسخ‌های سریع‌تری به دستوراتی که شما می‌نویسید و حتی در سرور و شبکه اجرا می‌کنید بدهد. گوگل، فیسبوک، اوبر، نتفلیکس، اپل و… از این زبان برای پروژه‌های بزرگ و علمی خود استفاده می‌کنند. حتی ناسا نیز در بخش‌هایی از توسعه زیرساخت خود به این زبان وابسته است و می‌توان گفت که از هر نظر یادگیری پایتون برای آینده می‌تواند به نفع شما باشد.

منبع: codingnomads.co

2 پاسخ به “چرا برنامه نویسی پایتون یاد بگیریم؟”

  1. ممنون از این مقاله کاربردی

  2. Avatar photo خدیجه گفت:

    فیلتر روشن قوی میخوام میاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *